امروزه 3.9 میلیارد نفر از ایمیل استفاده می کنند. تقریبا برابر با نصف جمعیت کره زمین و دو برابر جمعیت هند. این آمار فقط و فقط نشان دهنده این است که ایمیل مارکتینگ ابزاری اجتناب ناپذیر در دیجیتال مارکتینگ است. امروز در این مقاله به بازاریابی ایمیلی می پردازیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از ابزار های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می باشد. این ابزار یکی از مهمترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی محسوب می شود، گرچه برخی از افراد به غلط فکر می کنند که بازاریابی ایمیلی دیگر جواب نمی دهد. از ایمیل مارکتینگ برای جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قبلی و… استفاده می شود. 

خب بهتر است توضیح بازاریابی ایمیلی را بیشتر از این طولانی و کسل کننده نکنیم، در بخش بعدی به اهمیت ایمیل مارکتینگ می پردازیم.

اهمیت ایمیل مارکتینگ

از زمان گسترش اینترنت تا کنون ایمیل ابزاری ضروری بوده است. کمتر کسی را پیدا می کنید که از اینترنت استفاده کند و ایمیل نداشته باشد. تقریبا تمام افرادی که از شبکه های اجتماعی، وبسایت ها، پیامرسان ها، خدمات بانک ها و… استفاده می کنند ملزم به داشتن یک حساب پست الکترونیکی یا ایمیل هستند. به همین جهت می توان نتیجه گرفت که تعداد زیاد حساب های ایمیل باعث می شود تا این ابزار دیجیتال مارکتینگ، یعنی بازاریابی ایمیلی دارای اهمیت بالایی باشد. هر چند که این عقیده درست است که کاربران اینترنت اکنون برای ارتباط های روزانه از ایمیل استفاده نمی کنند و پیامرسان ها را برای این کار جایگزین کرده اند ولی این دلیل نمی شود که مردم از ایمیل استفاده نمی کنند، هنوز ایمیل تنها راه رسمی برای ارتباط گرفتن در اینترنت است. 

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی هم مثل تمام روش های بازاریابی مزایا و معایبی دارد که تعدادی از آنها را در این بخش ذکر کرده ایم. 

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه بالا (ROI):

به زبان ساده بازگشت سرمایه یا ROI یعنی مقدار سودی که نسبت به خرجتان بدست می آورید. ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بازگشت سرمایه بالایی دارد، البته به شرطی که این کار به طور صحیح و دقیق انجام شود. همچنین یکی از امکانات ایمیل مارکتینگ امکان سنجیدن دقیق ROI است. در تصویر زیر می توانید نرخ بازگشت سرمایه برخی از روش های بازاریابی و تبلیغات را در مقایسه با ایمیل مارکتینگ مشاهده کنید.

نرخ بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ

به صرفه و ارزان بودن:

یکی دیگر از مزایای ایمیل مارکتینگ ارزان بودن آن است. شما رایگان یا با پرداخت مبلغ کمی می توانید یک ایمیل تبلیغاتی یا… طراحی کرده و به بانک ایمیل خود ارسال کنید. ایمیل مارکتینگ یکی از ابزار های ارزان و پر بازده دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.

تبلیغات هدفمند:

هر چقدر شما تبلیغات و بازاریابی خود را بر اساس مخاطبان هدف خود شخصی سازی و هدفمند کنید بازدهی بالایی از تبلیغات بدست می آورید. بازاریابی ایمیلی این قابلیت را به شما می دهد که تبلیغات خود را برای مخاطبان خود هدفمند کنید و در نهایت سود بیشتری از این تبلیغات کنید.  

دسترسی آسان:

شما برای بازاریابی ایمیلی نیاز به نرم افزار یا مهارت فنی خاصی نیاز ندارید. به راحتی می توانید با عضو شدن در یکی از پلتفرم های ایمیل مارکتینگ و مطالعه منابع آموزشی رایگان بازاریابی ایمیلی می توانید فعالیت بازاریابی ایمیلی یا تبلیغات ایمیلی را آغاز کنید. 

بدست آوردن ایمیل به راحتی:

امروزه بدست آوردن ایمیل افراد بسیار آسان شده، شما برای عضو شدن در هر سایتی نیاز به وارد کردن ایمیل خود دارید. شما هم می توانید برای بدست آوردن ایمیل مشتریان مخاطبان خود را ملزم به عضو شدن در سایتتان بکنید. همچنین می توانید در ازای دادن پاداش های کوچکی مثل تخفیف هایی با درصد کم ایمیل مخاطبان را دریافت کنید. 

معایب ایمیل مارکتینگ

اسپم شدن:

اگر شما در ایمیلی که به مخاطبان ارسال می کنید از متن های تبلیغاتی و نامناسب استفاده کنید ممکن است ایمیل تان به پوشه اسپم برود. همچنین اگر افرادی که به آنها ایمیل ارسال می کنید از مخاطبان هدف شما نباشند هم ممکن است این اتفاق بی افتد.

مشکلات طراحی:

طراحی ایمیل هایی که قرار است به افراد ارسال کنید باید طوری باشند که در دستگاه مختلف قابل خواندن باشند و جلوه ی بدی نداشته باشند. بعضا در طراحی ایمیل ها مشکلاتی به وجود می آیند که از پلتفرم ها نشئت می گیرند و دیجیتال مارکتر ها نمی توانند این مشکلات را حل کنند.

ارسال نشدن ایمیل:

یکی دیگر مشکلات پلتفرم ها ارسال نشدن ایمیل است. بعضی از مواقع وقتی شما به انبوهی از مخاطبان ایمیل ارسال می کنید ممکن است مشاهده کنید که به برخی از مخاطبان ایمیل ارسال نشده در صورتی که ایمیل آن مخاطبان در لیست ایمیل هم قرار داشته.

پلتفرم های ایمیل مارکتینگ

در این بخش تعدادی از سرویس های ایمیل مارکتینگ را معرفی می کنیم. در این لیست هم پلتفرم های ایرانی و هم خارجی ذکر شده که ما پیشنهاد می کنیم از سرویس های ایرانی استفاده کنید زیرا در استفاده از سرویس های خارجی ممکن است به مشکلاتی مثل تحریم و فیلترینگ بر بخورید. 

 

سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا

نجوا یکی از سرویس های زیر مجموعه یکتانت می باشد. این سرویس یکی از معروفترین سرویس های بازاریابی ایمیلی ایرانی می باشد. این سرویس در ابتدا 2000 ایمیل رایگان و بدون محدودیت امکانات در اختیار مشتریان قرار می دهد. این تعداد مناسبی برای شروع و آموزش ایمیل مارکتینگ می باشد. با نجوا شروع کنید!

سرویس ایمیل مارکتینگ پاکت

پاکت هم نیز یک سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی می باشد. متاسفانه پاکت در ابتدا بسته رایگان ندارد اما این سرویس بر حسب ریال کیفیتی به اندازه سرویس های خارجی و دلاری ارائه می دهد. همچنین این پلتفرم یک کتاب الکترونیک برای آموزش ایمیل مارکتینگ به مشتریان ارائه می دهد. ایمیل مارکتینگ را با پاکت اجرا کنید!

سرویس ایمیل مارکتینگ میل چیمپ

میل چیمپ یک سرویس خارجی ولی با کیفیت است. این سرویس ایمیل مارکتینگ در ابتدا به شما بسته رایگان اعطا می کنید اما برخی امکانات این سرویس در بسته ی رایگان غیرفعال هستند. همچنین این سرویس مشکلاتی مثل تحریم دامنه های دات آی آر را دارد. هرچند که این پلتفرم یک پلتفرم حرفه ای و با کیفیت است اما به دلیل مشکلات مختلف استفاده از این سرویس را پیشنهاد نمی دهیم.

معرفی 5 منبع آموزشی ایمیل مارکتینگ

و اما در آخر نوبت به معرفی چند منبع آموزشی بازاریابی ایمیلی می رسد. شما با استفاده از این منابع می توانید ایمیل مارکتینگ را تا حد مطلوبی بیاموزید البته لازم به ذکر است که ایمیل مارکتینگ به مباحثی همچون کپی رایتینگ هم نیاز دارد.

 

کالج تپسل

برای مشاهده آموزش های بازاریابی ایمیلی کالج تپسل کلیک کنید.

مجله نوین

مجله بازاریابی نوین بخشی از سایت خود را به ایمیل مارکتینگ اختصاص داده که می توانید با کلیک کردن آن را مشاهده کنید.

متمم

متمم، سایت آموزشی در حوزه کسب و کار و توسعه فردی مجموعه آموزش هایی درباره ایمیل مارکتینگ دارد. 

نجوا

نجوا در کنار سرویس بازاریابی ایمیلی آموزش های این حوزه نیز ارائه می دهد. برای مشاهده کلیک کنید.

هاب اسپات

هاب اسپات یک دوره رایگان ایمیل مارکتینگ به همراه گواهینامه ارائه می دهد.

ممکن است که در طول روز به مدت طولانی از ایمیل خود استفاده نکنیم ولی این دلیل نمی شود که ما در فرآیند های دیجیتال مارکتینگ بیخیال این ابزار پربازده و ارزان شویم. بعد گذشت سالها همچنان ایمیل مارکتینگ یک کانال بکر بازاریابی محسوب می شود.

, ,

 مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.