نوشتن فهرست مطالب ممکن است امری عادی و پیش‌پاافتاده به نظر برسد و درج آن را چندان ضروری ندانید. شاید اعتقاد دارید اگر طرح بازاریابی کوتاه باشد، بهتر می‌تواند ایده شما را به تصویر بکشد. ولی اجازه دهید بگویم که جدول فهرست مطالب لازم و ضروری است. اینکه طرح بازاریابی شما چند صفحه باشد یا چندین صفحه فرقی نمی‌کند. به دلیل عوامل روان‌شناختی تأثیرگذار بر کسانی که می‌خواهند طرح شما را تأیید یا رد کنند، تهیه فهرست مطالب، لازم است و هرگز دل‌بخواهی نیست.
اگر می‌خواهید طرحتان را برای گرفتن پول یا سایر منابع برای اجرای پروژه‌ای استفاده کنید؛ تهیه فهرست مطالب مهم؛ است؛ زیرا افراد زیادی با مسئولیت‌های مختلف برای قضاوت در مورد طرح شما، دور میز می نشینند. برخی از آنها در زمینه‌‌هایی فنی، متخصص هستند؛ از این افراد اول‌ازهمه، به جزئیات و مباحث فنی محصول یا خدمت شما علاقه‌مند خواهند بود. گروهی دیگر متخصصان مالی هستند؛ آنها تجزیه‌وتحلیل‌های نقاط سربه‌سر را محک می‌زنند یا نسبت‌ها و سایر اطلاعات مالی آن را در نظر دارند و محاسبه می‌کنند. در حقیقت، هر متخصصی تمایل دارد که از دیدگاه تخصصی خود به طرح شما نگاه کند. حال اگر جدول فهرست مطالب کاملی را در طرح خود قرار دهید، انجام این کار را خیلی ساده خواهید کرد. خواننده، فهرست موضوعات را مرور می‌کند و در چند لحظه صفحه موردنظر خواهد رسید. اما اگر شما این فرصت خوب ارائه نکرده باشید، ارزیاب طرح شما مجبور است به دنبال اطلاعات موردنظر به همه‌جا سرک بکشد. خوش‌شانس باشید او سرانجام خواهد توانست اطلاعات موردنظر خود را بیابد. ولی متأسفانه شما همیشه خوش‌شانس نخواهید بود. وقتی تعداد زیادی طرح باید مورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرد، ارزیابی، احتمالاً، زمان بسیار اندکی را برای جستجوی مطالب صرف خواهد کرد، و این همان جایی است که عوامل روان‌شناختی وارد عمل می‌شوند. اگر ارزیاب تواند اطلاعات را به‌راحتی پیدا کند، این‌گونه فرض می‌کند که چنین اطلاعاتی اصلاً وجود ندارد؛ بنابراین، این تفکر در ذهن شکل می‌گیرد که شما از ضرورت چنین اطلاعاتی آگاهی ندارید؛ در نتیجه، فرصت خوبی برای رقبای فراهم می‌آورد که البته اطلاعات خود را به نحو ساده‌تری ارائه کردند. ضرورت فرصت مطالب، به‌خصوص زمانی که طرحی را برای تأیید، نظر سرمایه‌گذار آماده‌ای می‌برید از حساسیت فراوانی برخوردار است. این سرمایه‌گذار، منابع مالی خود را برای کسب‌وکاری صرف می‌کند که مستندات قابل‌قبول و قابل‌بررسی در آن زمینه در اختیار داشته باشد و برای رشد آتی‌اش هم طرح بازاریابی مناسبی در اختیارش قرار گیرد.
شاید شما هم شنیده باشید که سرمایه‌گذاران تنها به طرح کسب‌وکار نگاه می‌کنند. این‌گونه طرح‌ها به‌خصوص برای شرکت‌های کوچک‌تر با محصولات جدید و در حال راه‌اندازی، یکسان هستند. ولی وقتی تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذار و هر منبع دیگری، منابع مالی در اختیارمان بگذارد، هر دو طرح با هم مترادف می‌شوند و درهرحال، هم طرح کسب‌وکار باید تأکیدش بر بازاریابی تأکید نماید و هم در بازاریابی باید داده‌های کامل مالی، تولیدی و فنی را ارائه کند.
سرمایه‌گذاری را می‌شناسم که می‌گفت در هر ماه هزار طرح دریافت می‌کند که هرکدام حداقل شامل ۳۰ صفحه است برخی از آنها تا صد صفحه هم می‌رسد. در چنین شرایطی آیا فکر می‌کنید کسی می‌تواند همه طرح‌ها را با جزئیات بخواند؟ البته که نه. با این اوصاف، یک سرمایه‌گذار ابتدا به خلاصه مدیریت نگاه می‌کند، اگر نظراو جلب شود، آن را بخش‌هایی از طرح را باتوجه‌به جدول فهرست مطالب، به‌خصوص قسمت‌های جالب آن را بررسی می‌کند. اگر نتواند اطلاعات موردنظر خود را در فرصت اندک، پیدا کند، طرح را کنار خواهد گذاشت. برای نگاه‌کردن به این‌همه طرح زمان کافی در اختیار سرمایه‌گذار نیست. با یک غربال اولیه، بیش طرح‌ها حذف می‌شوند و تنها چند فقره از آنها باقی می‌ماند که باید با جزئیات خوانده و تصمیم نهایی اتخاذ شود. در این صورت، این ابزار حیاتی را فراموش نکنید و مطمئن باشید که فهرست مطالب در هر بازاریابی شما عنوان‌های مهم را در دسترس خوانندگان قرار می‌دهد.

برای مشاوره با مشاوران مجرب گیتی سپند در تماس باشید

, ,

 مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.