انجام یک مطالعه امکان‌سنجی یکی از فعالیت‌های مهم در فاز آغاز پروژه است. هدف آن تحلیل و توجیه پروژه از نظر امکان‌سنجی فنی، کارایی تجارت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. این مطالعه راهی برای اثبات استدلال پروژه و توجیه لزوم راه‌اندازی است. پس از انجام مطالعه، یک گزارش مطالعات امکان‌سنجی (FSR) برای خلاصه کردن فعالیت و بیان وضعیت درصورتی‌که پروژه خاص واقع‌بینانه و عملی باشد، تهیه شده است. بیایید دریابیم که FSR به چه معنی است ، چرا مهم است و چگونه آن را بنویسید.

تعریف FSR

گزارش مطالعات امکان‌سنجی (FSR) چیست؟ به زبان ساده، این فقط سندی است که هدف آن شناسایی، کشف و ارزیابی راه‌حل‌های یک پروژه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. تعریف زیر درک گسترده‌تری از سند ارائه می‌دهد:

گزارش مطالعات امکان‌سنجی (FSR)

یک خروجی رسماً مستند از مطالعه امکان‌سنجی است که خلاصه نتایج آنالیز و ارزیابی‌های انجام شده برای بررسی راه‌حل پیشنهادی و بررسی گزینه‌های پروژه به‌منظور شناسایی اینکه آیا پروژه واقعاً عملی، مقرون‌به‌صرفه و سودآور است. این توصیف و پشتیبانی از عملی‌ترین راه‌حل قابل‌اجرا برای پروژه است.

در این گزارش توضیحات مختصری از پروژه و برخی از اطلاعات پیش‌زمینه ارائه شده است. این سند به طور رسمی نقطه شروع اجرای مراحل فرعی قبل از منشور است. در عمل، این نشان می‌دهد که حامی مالی می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری پروژه را انجام دهد و تکالیف لازم را به مدیر پروژه بدهد.

اهمیت FSR

فرایند نوشتن گزارش را گزارش مطالعه امکان‌سنجی می‌نامند. غالباً مسئولیت مدیر پروژه بر عهده کنترل چنین فرایندی است. اهمیت نوشتن گزارش شامل ارائه شواهد حقوقی و فنی از نشاط، پایداری و مقرون‌به‌صرفه بودن پروژه است. فرایند گزارشگری به مدیریت ارشد این امکان را می‌دهد تا اطلاعات لازم را جهت تصمیم‌گیری‌های کلیدی در مورد بودجه و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری به دست آورد. یک الگوی گزارش امکان‌سنجی به‌خوبی نوشته شده به شما امکان می‌دهد راه‌حل‌هایی برای:

تجزیه‌وتحلیل پروژه به دلیل نمونه‌ای از FSR به پیوند بهره‌وری پروژه با هزینه‌های بودجه کمک می‌کند.
کاهش خطر زیرا به برنامه‌ریزی احتمالی و تدوین استراتژی درمان ریسک کمک می‌کند.
آموزش کارکنان به دلیل این گزارش توسط مدیریت ارشد می‌تواند برای شناسایی نیازهای کارمندان و همچنین به‌دست‌آوردن و آموزش متخصصان لازم مورداستفاده قرار گیرد.

فرایند گزارشگری محرک اجرای پروسه سرمایه‌گذاری پروژه از طریق تأکید بر پرونده تجاری، بیان دلایل انجام پروژه و تجزیه‌وتحلیل هزینه‌ها و مزایای پروژه است.

مراحل نوشتن مثال FSR

چگونه می‌توان گزارش مطالعات امکان‌سنجی را نوشت؟ صرف‌نظر از اندازه، دامنه و نوع پروژه، چندین مرحله مهم برای نوشتن چنین سندی مهم وجود دارد. بیایید مراحل را با جزئیات مشاهده کنیم.

توضیحات پروژه را بنویسید

در این مرحله، برای نوشتن توضیحات، باید اطلاعات پیش‌زمینه در مورد پروژه خود را جمع‌آوری کنید. به‌عنوان‌مثال، شرکت شما باید فروش آنلاین را افزایش داده و محصولات / خدمات شما را در وب تبلیغ کند. سپس در بخش اول گزارش خود می‌توانید توضیحات بعدی را بنویسید:

“این پروژه توسعه وب‌سایت برای ارتقای محصولات / خدمات در اینترنت و افزایش فروش آنلاین از طریق ترغیب مشتریان به بازدید از وب‌سایت و انجام معامله‌های آنلاین است.”

راه‌حل‌های ممکن را شرح دهید

به‌منظور انجام این مرحله برای نوشتن یک الگوی گزارش امکان‌سنجی، باید یک تحلیل جایگزین را انجام داده و توضیحی در مورد راه‌حل‌های ممکن برای پروژه خود ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال، در الگوی FSR ، پروژه الکترونیکی شما ممکن است شرح راه‌حل‌های زیر را داشته باشد:
“این پروژه را می‌توان با اجرای دو راه‌حل ممکن انجام داد: 1) فروشگاه آنلاین؛ 2) وب‌سایت شرکت. هر یک از راه‌حل‌ها بادقت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری نهایی برای تیم مدیریت در دسترس است. “

معیارهای ارزیابی لیست

اکنون زمان آن رسیده که معیارهای ارزیابی را برای راه‌حل‌های ممکن تنظیم و تعریف کنیم. این مرحله از نوشتن گزارش مطالعه امکان‌سنجی شما را ملزم به تحقیق در مورد راه‌حل‌ها و مقابله با مجموعه‌ای از معیارهای ارزیابی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید معیارهای زیر را به گزارش خود اضافه کنید:
“راه‌حل‌های ممکن این پروژه با معیارهای زیر ارزیابی و مقایسه می‌شود: 1) مشخصات مفهوم. 2) ممیزی محتوا؛ 3) مشخصات طراحی فنی .؛ 4) برنامه زمان‌بندی و بازه‌های زمانی را راه‌اندازی کنید. “

عملی‌ترین راه‌حل را پیشنهاد کنید

پس از استفاده از معیارها برای ارزیابی راه‌حل‌ها، گام بعدی شما برای نوشتن گزارش مطالعات امکان‌سنجی، تعیین اقتصادی‌ترین راه‌حل مناسب و اقتصادی از نظر فنی است که به شرکت اجازه می‌دهد 1) به استفاده بهینه از منابع پروژه و 2) به‌دست‌آوردن بهترین استفاده ممکن بپردازد. سود. به‌عنوان‌مثال، گزارش شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
“پس از ارزیابی راه‌حل‌های ممکن، عملی‌ترین راه‌حل برای این پروژه شناسایی و انتخاب شده است، بنابراین پروژه به نظر می‌رسد مقرون‌به‌صرفه، حیاتی و عملی است.”

نتیجه‌گیری بنویسید

مرحله آخر فرایند گزارشگری امکان‌سنجی شما را ملزم می‌کند با جمع‌بندی هدف پروژه و بیان عملی‌ترین راه‌حل نتیجه‌گیری کنید. به‌عنوان‌مثال، نتیجه‌گیری FSR شما ممکن است باشد:
هدف این پروژه توسعه طراحی پیشرفته و اصیل وب‌سایت است که به افزایش فروش آنلاین کمک می‌کند، توجه مشتری هدف را به خود جلب می‌کند و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. عملی‌ترین راه‌حل برای این پروژه انتخاب و تصویب شده است و اکنون آماده شده است تا برای تدوین بیشتر آماده شود. “

الزامات محتوا برای گزارش امکان‌سنجی نمونه

محتوای گزارش امکان‌سنجی نمونه باتوجه‌به طیف وسیعی از الزامات که ممکن است از سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد، قالب‌بندی و ساخته می‌شود. در ضمن، پیشنهادهای مشترکی وجود دارد که در زیر ذکر شده است.

قدم اول
برای شروع با نوشتن گزارش امکان‌سنجی نمونه، ابتدا باید یک صفحه عنوان ایجاد کنید که عنوانی توصیفی اما مختصر داشته باشد، نام (نویسنده) ، ایمیل، موقعیت شغلی شما و همچنین سازمانی که برای آن گزارش می‌نویسید. در مرحله بعد، شما باید یک لیست از مطالب را شامل کنید که سرفصل‌ها و عناوین فرعی را به همان ترتیب که در بدن گزارش تهیه می‌شوند، ترتیب می‌دهد. همچنین لیستی از کلیه مطالب (جداول، شکل‌ها، تصاویر، ضمائم) مورداستفاده در سند را اضافه کنید. به یاد داشته باشید که صفحه عنوان نباید شماره‌گذاری شود و بیش از 4-5 صفحه نباید به موضوع جلوی اختصاص یابد.

گزارش قالب

ازآنجاکه بسیاری از سبک‌ها و الزامات مختلف برای قالب‌بندی گزارش مطالعات امکان‌سنجی مختلف وجود دارد، ممکن است انتخاب قالب مناسب برای گزارش خود برای شما دشوار باشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم این موضوع را با متصدی یا سرپرست خود در میان بگذارید که باید یک ظاهر طراحی مناسب را ارائه دهد و الزامات قالب.

در ضمن، چندین پیشنهاد مشترک به شرح زیر است:

هر صفحه از گزارش باید یک عنوان توصیفی با عنوان مختصر برای گزارش، نام نویسنده و شماره صفحه (در بالا سمت راست) داشته باشد
گزارش را با عناوین و زیر عناوین تهیه کنید و این ساختار را در محتوای سند نشان دهید
اطمینان حاصل کنید که عناوین به‌درستی قالب‌بندی شده‌اند (به‌عنوان‌مثال، سمت چپ، ریختن و غیره) در هر صفحه
از عناوین یکسان برای عناوین در کل الگوی گزارش استفاده کنید
هرگز از فونت خیلی بزرگ‌تر یا خیلی کوچک استفاده نکنید (قلم باید ظاهر حرفه‌ای داشته باشد، از 10-12 امتیاز)
برای قالب‌بندی منابع مورداستفاده در الگوی مطالعه امکان‌سنجی خود، از همان استناد استفاده کنید (مانند CBE ، APA و غیره)

گزارش بخش‌های الگو

لیست زیر خلاصه‌ای از بخش‌های اصلی را که باید در محتوای گزارش گنجانده شود، ارائه می‌دهد:

خلاصه اجرائی – توضیحی از مسئله / فرصتی که در مطالعه برجسته شده است، هدف گزارش و اهمیت تحقیق برای مخاطبان هدف شما
زمينه – شرح مفصل‌تری از مطالعه امکان‌سنجی، چه كسي انجام شده است و آيا در جاي ديگر نيز اجرا شده است
تجزیه‌وتحلیل – یک روش معاینه و ارزیابی است که در انجام مطالعه امکان‌سنجی شما به کار می‌رود
گزینه‌ها و گزینه‌ها – مروری بر هرگونه پیشنهاد یا گزینه‌های جایگزین و ویژگی‌های آنها در مقایسه با پیشنهاد اصلی مطالعه
ارزیابی هزینه و منافع ارزیابی – روشی دقیق برای تجزیه‌وتحلیل است که برای بررسی و ارزیابی پیشنهاد اصلی برای اثربخشی هزینه و سود و نشان‌دادن امکان‌سنجی فناوری، عملی اقتصادی، مطلوبیت اجتماعی و صداوسیمای این طرح اجرا شد.
نتیجه‌گیری – خلاصه‌ای از کار انجام شده و نتیجه‌گیری‌های خودتان در مورد تحلیل شما
توصیه‌ها – یک سری از شیوه‌های توصیه و اقدامات پیگیری بر اساس نتیجه‌گیری شما

بازگشت به موضوع

آخرین موردی که هنگام نوشتن الگوی گزارش امکان‌سنجی خود باید در نظر بگیرید این است که این گزارش باید دارای صفحه مرجع باشد که کلیه مواد مرجع (مقالات، کتاب‌ها، صفحات وب، نشریات، گزارش‌ها و غیره) را که در سند شما ذکر شده است، لیست کند. این صفحه باید به طور مناسب طراحی شود.

علاوه بر این، شما می‌توانید یک صفحه ضمیمه ایجاد کنید که در مورد کلیه معیارهای مورداستفاده در تحلیل امکان‌سنجی و نمونه‌هایی از هر معیار، مفصل بحث می‌کند. این صفحه همچنین باید به‌صورت مناسب طراحی شود.

جهت امکان‌سنجی طرح‌های خود با گیتی سپند تماس بگیرید

021-66980825

, ,

 مقالات پیشنهادی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.