بر اساس آمار 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند. دلایل مختلفی برای شکست یک استارتاپ یا کسب‌وکار وجود دارد، دلایلی همچون نبود نیروی متخصص، مدیریت منابع انسانی ضعیف، نبود سرمایه و… اما یکی از مهم‌ترین دلایل شکست اعتبارسنجی نکردن ایده کسب‌وکار است. ممکن است تا کنون عبارت: «یه ایده به ذهنم رسیده تووووپ! یه ساله میلیاردر میشیم!» را زیاد شنیده باشید و مشاهده کرده باشید که بسیاری از افرادی که این جمله را گفتند، شکست خوردند.

می‌توان گفت لزوماً ایده‌ای که از نظر ما پول‌ساز و محبوب است در نظر دیگران این‌گونه نیست. برای اینکه بتوانیم این را بسنجیم که آیا کسب‌وکار یا ایده ما قابل‌ارائه به بازار است یا خیر باید اعتبارسنجی ایده انجام بدهیم. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با اعتبارسنجی ایده آشنا کنیم و 3 روش برای اعتبارسنجی ایده‌تان معرفی کنیم.

اعتبارسنجی ایده چیست؟

قبل از شروع به عرضه محصول یا راه‌اندازی کسب‌وکارتان مهم‌ترین کاری باید انجام دهید سنجیدن اعتبار ایده خود نزد مخاطبان هدفتان است. منظور از سنجیدن اعتبار ایده، بررسی وضعیت ایده پس از عرضه آن به بازار است. در این بررسی شما باید با استفاده از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید باید تشخیص دهید که آیا ایده شما پس از عرضه در بازار توسط جامعه هدف خریداری می‌شود؟ آیا ایده‌تان طرف‌دار پیدا می‌کنید؟ یا سرنوشت محصولی که به بازار ارائه می‌دهید به دپو شدن در انبارها دچار می‌شود؟

چرا باید ایده‌تان را اعتبارسنجی کنید؟

بدیهی است که تمام کسانی که اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌کنند به دنبال کسب درآمد با کمترین هزینه هستند. شما با اعتبارسنجی ایده خود در نهایت می‌توانید تشخیص بدهید که این ایده منجر به کسب درآمد برای من می‌شود یا خیر. اعتبارسنجی ایده باعث می‌شود که شما انرژی و هزینه زیادی بابت ارائه ایده نادرست به بازار از دست ندهید و همچنین با صرف کمترین هزینه متوجه بشوید که آیا ایده‌تان برای شما صرفه اقتصادی دارد؟

3 روش برای اعتبارسنجی ایده‌تان

پس از بررسی چیستی و چرایی اعتبارسنجی ایده قصد داریم تا در این بخش 3 روش برای اعتبارسنجی ایده‌هایتان به شما معرفی کنیم.

تحلیل رفتار مخاطبان رقبا

در این روش شما باید ابتدا رقبای خود را باتوجه‌به ایده‌تان شناسایی کنید. سپس نوبت به آنالیز رقبا می‌رسد. شما با زیر نظر گرفتن دقیق رقبا و بررسی رفتار مشتریان نسبت به ایده آنها باید تشخیص بدهید که آیا این ایده اعتباری بین مخاطبان دارد؟

برای این کار شما باید میزان خرید و استفاده از ایده را به دست بیاورید. همچنین با سنجش وضعیت کسب‌وکار نیز می‌توان به این موضوع پی برد
شما می‌توانید با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی و بررسی صفحات رقبا و هشتگ‌های مربوطه نیز بررسی کنید که مخاطبان درباره این ایده چه صحبتی می‌کنند.

مصاحبه رودررو با افراد

وقتی می‌خواهید چیزی را بررسی کنید یا که نظر افراد را درباره آن چیز بدانید بهترین کار پرسیدن از خود آنهاست. برای اعتبارسنجی ایده هم یکی از بهترین کارها سؤال پرسیدن و مصاحبه با مخاطبان هدف است. در این مصاحبه‌ها نه‌تنها از طریق نظرات مستقیم بلکه از طریق زبان بدن نیز می‌توانید پی ببرید که نظر واقعی افراد درباره ایده شما چیست.

برای اعتبارسنجی ایده با مصاحبه رودررو لازم است که ابتدا لیستی از مخاطبان هدف تهیه کنید و آن‌ها را برای مصاحبه تک‌به‌تک دعوت کنید.
البته برای اینکه نظرات واقعی و درست افراد را درباره ایده خود بدانید لازم است که در مصاحبه و سوال پرسیدن از یک سری نکات بهره بگیرید. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین تکنیک‌ها، تکنیک تست مامان است که به طور مفصل روش‌های سؤال پرسیدن برای سنجش ایده را توضیح و شرح داده است. در بخش آخر این مقاله به چیستی و معرفی کتاب این تکنیک پرداختیم.

ساخت و ارائه MVP(حداقل محصول قابل‌ارائه)

حداقل محصول قابل‌ارائه یا minimum viable product به محصولی گفته می‌شود که اصلی‌ترین ویژگی ایده شما را دارد که بدون آن ویژگی آن محصول معنا نمی‌دهد. در واقع MVP یک محصول ساده شده نیست؛ بلکه محصولی است که قابل‌فروش است؛ ولی حداقل ترین امکانات ایده شما را دارد. در عکس زیر می‌توانید به مفهوم درستی از MVP دست پیدا کنید.


دلیل استفاده از MVP به‌دست‌آوردن اطلاعات درباره محصول با کمترین هزینه است. چون MVP یک محصول حداقلی است مسلماً هزینه کمتری نسبت به تولید و اجرای ایده اصلی دارد. به همین دلیل شما می‌توانید با هزینه کمتری ایده خود را اعتبارسنجی کنید.

از تست مامان کمک بگیرید!

کل موضوع کتاب و تکنیک تست مامان درباره این جمله است: «می‌گن از مامان‌تون نپرسین که ایده‌ی من برای کسب و کار خوبه یا نه؟ چون مامان‌تون دوست‌تون داره و خواسته یا ناخواسته به دروغ بهتون می‌گه که ایده‌‌تون عالیه.» این جمله از نویسنده کتاب یعنی راب فیتزپاتریک است.
در واقع این جمله به این موضوع پرداخته که چون افراد شما را دوست دارند یا از شما متنفرند به طور صادقانه درباره ایده شما نظر نمی‌دهند. اما مشکل از این افراد نیست، نویسنده در جمله‌ای دیگر می‌گوید: «مشکل در مامان‌تون نیست. در شکل پرسیدن‌تونه. این سوال را از هر کی بپرسین، بهتون جواب غلط می‌ده. اتفاقاً اگر بلد باشین درست بپرسین، چه از غریبه و چه از آشنا، حتی از مامان‌تون می‌‌تونین جواب درست بگیرین.»
فکر می‌کنم تا کنون فهمیده باشید که موضوع این کتاب چیست. می‌توان گفت تست مامان یکی از ضروری‌ترین تکنیک‌هایی است که شما باید برای مصاحبه رودررو مطالعه کنید.

شما می‌توانید نسخه چاپی تست مامان را از سایت سی بوک تهیه کنید!

شما می‌توانید نسخه الکترونیکی تست مامان را از اپلیکیشن طاقچه تهیه کنید!

سنجیدن اعتبار ایده میان مخاطبان هدف و میزان محبوبیت ایده پس از عرضه در بازار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که کسب‌وکارها در شروع راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید به آن بپردازند. بهترین روش‌های اعتبارسنجی ایده تحلیل رفتار مشتریان رقبا، مصاحبه رودررو و ساخت MVP است. باید به این نکته توجه کرد که در مصاحبه رودررو استفاده از تکنیک تست مامان یکی از ملزومات این روش است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. خوشحال میشیم تا نظراتتان را درباره این مقاله بشنویم.

, , , ,

 مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.