14 مرحله‌ی راه‌اندازی اصولی کسب و کار

14 مرحله‌ی راه‌اندازی اصولی کسب و کار

اصول راه‌اندازی کسب‌ و کار قطعا مسئله ای است که همه به دنبال آن هستند و حتما بارها و بارها از کار آفرینان موفق شنیده‌اید که میگویند، هیچ فرمول موفقیت‌سازی یکتایی برای موفقیت در کسب و کار وجود ندارد. چرا که اگر وجود داشت، تاریخ شاهد شکست‌های متعدد در انواع حرفه‌ها و سازمان‌ها نمی‌شد.

کارآفرینی و ایجاد یک کسب‌وکار تازه، یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین مواردی است که هر فرد می‌تواند در طول زندگی خود انجام دهد. راه انداختن یک کسب و کار جدید نه تنها برای خود شخص منافع مادی فراوانی دارد، بلکه برای چند نفر دیگر نیز، موقعیت‌های شغلی مختلفی فراهم می‌کند. در دنیای امروز کارآفرینی یکی از ارزشمندترین اقداماتی است که در فضای کسب و کار انجام می‌شود. آشنایی با روند کارآفرینی به افراد مختلف کمک می‌کند تا در این مسیر ارزشمند قدم بگذارند.

چند گام برای کارافرینی و راه اندازی کسب و کار تازه به شرح ذیل است:

  • ایده‌پردازی

    در‌این مرحله فرد برای ایجاد کسب و کار باید فرصت‌های نهفته در بازار و ایده‌های مناسب را استخراج کرده و پس از بررسی و انتخاب، آن را به مرحله اجرا برساند.

  • تحقیقات جامع در مورد بازار و شناسایی بازار هدف

    این فرآیند با شناسایی نیاز بازار شروع‌شده و در مراحل بعدی با ارائه ایده غربالگری، ایده مناسب انتخاب‌شده و سپس به طراحی محصول پرداخته می‌شود.

  • آزمون بازار و مطالعه امکان‌سنجی

    در‌این مرحله، ایده‌ای که به عنوان ایده نهایی از مرحله توسعه و تحقیق به‌دست‌آمده از ابعاد مختلف مورد بررسی و امکان‌سنجی قرار می‌گیرد که این امکان‌سنجی شامل آزمون بازار و امکان‌سنجی فنی و مالی است.

  • تدوین مدل کسب‌ و کار

    مدل کسب و کار، یک ابزار مفهومی شامل مجموعه بزرگی از اجزا و ارتباطات بین آن‌هاست و منطق کسب و کار یک شرکت را تامین می‌کند.

برای مطالعه مقاله بوم مدل کسب و کار کلیک کنید!

  • تخمین بودجه کسب و کار

    در این مرحله باید باید بودجه اولیه تخمین زده شود و اگر نیازی به تامین مالی از راه‌های دیگر مثل یافتن شریک و حامی مالی بود، باید به‌درستی مشخص شود.

  • بازاریابی

     داشتن یک استراتژی بازاریابی قوی برای برند یک کسب و کار یکی از رموز موفقیت آن خواهد بود. یکی از مراحل مهم بازاریابی، یافتن شیوه‌­ی بازاریابی مناسب و موثر برای یک کسب و کار است.

  • کسب مهارت های لازم و کافی

     مهارت‌هایی مثل برقراری ارتباط، مدیریت و… از جمله مهارت‌هایی است که کارآفرین موفق به آن نیاز دارد. علاوه بر این، با توجه به نوع کسب و کار، به مهارت‌های پیچیده‌تری از جمله مهارت‌های مرتبط با آی‌تی یا بازاریابی دیجیتال هم ممکن است نیاز باشد.

  • داشتن سیستم پشتیبانی عالی

    سیستم پشتیبانی ممکن است به شکل‌های مختلفی وجود داشته باشد. مثلا یک شریک خوب. این فرد یا سیستم باید قادر به ارایه مشاوره های عالی در شرایط حساس باشد و پاسخ‌هایی عاقلانه و منطقی به سوال‌ها و مشکلات پیدا کند.

  • به‌چالش‌کشیدن خود و همکاران

  • اکثر مدیران و کارآفرینان از پتانسیل داشتن خلاقیت، برخوردارند اما در تبدیل آن به نوآوری با چالش مواجه میشوند. نوآوری یعنی تبدیل خلاقیت و پتانسیل بالقوه به یک ارزش واقعی برای برند و مشتریان. یک کارآفرین، باید برند و محصولات خود را توسعه دهد و به دنبال پاسخی برای مشکلات و نیازهای جدید باشد. اگر کارآفرین لحظه‌ای متوقف شود، کسب‌و‌کار خود را به سوی شکست سوق داده است.
  • در‌نظر‌گرفتن اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت

    برای موفقیت کسب و کار، در‌نظر‌گرفتن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت امری ضروری است. اهداف کوتاه‌مدت باعث می‌شوند که مشکلات شرکت و مجموعه‌ زیر نظر خود را کشف کنید و اهداف بلند مدت، شوق و انگیزه‌ تلاش کردن را به شما و کارکنان‌تان می‌دهد. شایان ذکر است اهداف کوتاه مدت باید کاملا در راستای اهداف بلندمدت باشد. در نتیجه باید سعی شود بهترین اهداف مرتبط با کسب و کار را مشخص کرد.

  • بکارگیری افرادی ماهر و با استعداد

    یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار، به کارگیری افراد باهوش و ماهر است. استفاده از تجارب و استعداد نیروهای متخصص و توانمند تاثیر بسزایی در رشد هر چه‌ سریع‌تر شرکت و کسب و کار نوپا خواهد داشت.

  • حضور در دنیای انلاین

     با توجه به اهمیت نقش اینترنت در زندگی مردم، حضور و فعالیت یک کسب و کار در دنیای مجازی با علم بر اصول و قواعد آن امری ضروری است. بازاریابی اینترنتی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، دو نمونه از روش‌های بازاریابی است که می‌توان از ان­ها برای توسعه کسب و کار استفاده کرد.

  • مدیریت صحیح کسب و کار نوپا

    کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه، به همین مراحل محدود نمی‌شود. پس از اینکه منابع لازم جهت راه‌اندازی یک کسب و کار گردآوری گردید، بایستی این منابع در قالب و فرم خاصی که بهترین کارآیی را داشته باشند، قرار گیرد. بعد از شروع کار، مهم‌ترین مراحل آن شروع می‌شود که عبارت‌ است از مدیریت کسب و کار که نیازمند دانش و آگاهی‌های بسیار زیادی است. مدیر یک مجموعه و کارکنان آن، با در‌نظر‌گرفتن اهداف دقیق و برنامه‌ریزی‌شده می‌توانند عملکرد خود را ارزیابی کنند و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و هم‌سو با هم به سوی پیشرفت گام بردارند. توصیه متخصصان، پذیرفتن مسئولیت‌ها، کنترل هزینه‌­ها و مدیریت مالی، در جهت رشد عملکرد مدیریتی کمک شایانی می‌کنند.

  • رشد و توسعه کسب‌و‌کارکسب‌وکارهایی که از نظر مالی موفقیت داشتند، اغلب تلاش می کنند تا کسب و کار نوآورانه دیگر را صاحب شوند و بدین طریق از رشد خود اطمینان یابند.

جمع‌بندی :

مدیریت کسب‌و‌کارهای کوچک، دشواری‌های کمتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ دارد ولی تقریبا از قواعد یکسانی پیروی می‌کند. اگر دانش و آگاهی لازم برای مدیریت را ندارید، در اولین فرصت برای کسب آن، وقت بگذارید. یک کسب‌و‌کار، هر چقدر هم که کوچک باشد، به فردی نیاز دارد که جنبه‌های مختلف آن را بشناسد و بتواند به درستی هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up