ساختار یک طرح بازاریابی برای کسب و کار چگونه است؟

قبل از اینکه نوشتن یک طرح بازاریابی برای کسب و کار را شروع کنید، ابتدا چارچوب برنامه ریزی یا رئوس مطالب را آماده نمایید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که هیچ نکته مهمی از قلم نیفتاده و همه چیز با یک روش منطقی ارائه شده است.

نمونه سرفصل های پیشنهادی برای یک طرح بازاریابی خوب که همه اطلاعات مهم در آن گنجانده شده در زیر نشان داده شده است. با وجود این، روش های دیگری هم برای سازماندهی یک طرح بازاریابی خوب و مناسب وجود دارد. شاید لازم باشد که از سرفصل‌های خاص یا ساختاری با رئوس مطالب متفاوت استفاده کنید. اینکه از چه سرفصل هایی استفاده می کنید مهم نیست. مهم این است که طرح بازاریابی شما باید به صورت منطقی و بدون حذف نکته‌ای مهم ارائه ی شود. به هر حال، شما چه یک سرفصل خواص و ساختار ویژه ای را مد نظر داشته باشید و از آنها تبعیت کنید و چه مجاز باشید از هر ساختاری که خودتان می خواهید استفاده کنید، دو هدف ذکر شده را به ذهن بسپارید.

هم اکنون هر بخش از ساختار طرح بازاریابی پیشنهادی در زیر را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم. خواهید فهمید که بسیاری از این بخش‌ها در همه طرح‌های بازاریابی مشترک هستند.

خلاصه مدیریت: مروری بر کل طرح شامل شرح محصول یا خدمت، سرمایه‌گذاری مورد نیاز، و فروش و سود پیش بینی شده.

1-مقدمه

محصول یا خدمت آن کسب و کار چیست؟ آن را با جزئیات تشریح کنید و توضیح دهید که چگونه با نیازها و شرایط بازار متناسب است.

 

2تجزیه و تحلیل های موقعیتی

الف) محیط موقعیتی
تقاضا و روندهای آن (تقاضا برای محصول چگونه پیش‌بینی می‌شود؟ در حال افزایش است یا کاهش؟ تصمیم‌گیرنده کیست؟ تحلیلگر خرید کیست؟ چگونه کی کجا و چرا آنها این محصول را می‌خرند؟)
2-عوامل فرهنگی و اجتماعی.
3-عوامل جمعیت شناختی.
4-شرایط اقتصادی و کسب و کار برای محصول در این زمان و در ناحیه جغرافیایی انتخاب شده چگونه است؟
5-وضعیت فناوری برای این طبقه از محصول: آیا از جمله فناوری‌های پیشرفته است؟ آیا در بازار محصولات جدید تر از محصولات قدیمی‌تر پیشی می گیرند (چرخه عمر محصول)؟ و خلاصه اینکه تاثیرات فناوری بر این محصول یا خدمت چگونه است؟
6-سیاست ها: آیا سیاست ها (گذشته، حال و آینده) روی وضعیت بازاریابی این محصول تاثیر گذار هستند؟
قوانین و مقررات: چه قوانین و مقررات (دولتی و غیر دولتی) در تولید و فروش این محصول تاثیر دارد؟
ب) محیط خنثی
1-محیط مالی: دسترسی یا عدم دسترسی به منابع سرمایه چگونه بر موقعیت تاثیر می گذارد؟
2-محیط دولتی: آیا در حال حاضر، تاثیر اقدامات قانونی در سطح کشور، استان، شهر یا منطقه بر بازاریابی این محصول وجود دارد؟
3-محیط رسانه‌ها: در رسانه‌ها چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آیا افکار عمومی در حال حاضر این پروژه را مناسب می‌دانند؟
محیط مورد توجه و خاص: جدای از رقبای مستقیم کسب و کار خود، آیا احتمال می دهید گروه موثر دیگری بر طرح کسب و کار شما تاثیر گذار باشد؟
ج) محیط رقابت
1-رقبای خود به محصولات آنها، طرح‌ها، تجربیات، دانش فنی، وضعیت مالی، منابع انسانی، منابع سرمایه‌ای، عرضه کنندگان و استراتژی آنها را تشریح کنید. آیا رابطه آنها با مشتریان‌شان خوب است؟ اگر هست چرا؟ از چه کانال های بازاریابی استفاده می کنند؟ نقاط ضعف و قوت آنها چیست؟
د) محیط شرکت
محصولات، تجربیات، دانش فنی، وضعیت مالی، منابع انسانی و منابع سرمایه ای و عرضه کنندگان خود را توصیف کنید. آیا رابطه شما با مشتریان‌تان خوب است؟ اگر هست چرا؟ نقاط ضعف و قوت شما چیست؟


3-
بازار هدف

بخش بازار هدف خودتان را با در نظر داشتن تمام جزئیات جمعیت شناختی، روانشناختی، جغرافیایی، سبک زندگی، یا هر آنچه برای بخش بندی مناسب است توصیف کنید. چرا این بخش بازار هدف شما است؟ چقدر بزرگ است؟


4-
مسائل و مشکلات و فرصت ها

با توضیح کامل هر فرصت را روشن کنید که چرا آن وضعیت در حقیقت یک فرصت است. هر مشکل را دوباره بیان کنید. روشن کنید که در مورد هرکدام قصد دارید چه اقداماتی انجام دهید؟ مزیت رقابتی خود را نسبت به رقبا به روشنی بیان کنید.


5-
اهداف بازاریابی

اهداف و مقاصد بازاریابی را با عباراتی مثل حجم فروش، سهم بازار، بازگشت سرمایه، یا دیگر اهداف و مقاصد برای طرح بازاریابی خود به دقت بیان کنید و زمان مورد نیاز برای دستیابی به هر یک را هم مشخص کنید.


6-
استراتژی بازاریابی

برای استراتژی های کلی، گزینه های متفاوتی در نظر بگیرید. برای مثال به منظور نفوذ مجدد در بازار، یک بازاریاب می تواند دیر یا زود، با روش افقی یا عمودی، قدم اول را بردارد و از استراتژی گزینش خاص یا حفره های بازار بهره برداری کند.
اگر استراتژی بازاریابی در استراتژی اصلی یا در سطح مدیریت بازاریابی استراتژیک لحاظ شود، ماتریس جذابیت بازار/ قابلیت کسب و کار و تجزیه و تحلیل های چرخه عمر محصول هم باید ساختار خود را بیابد.


7-
تاکتیک های بازاریابی

بیان کاری که چگونه استراتژی بازاریابی انتخاب شده را در قالب محصول، قیمت، ترفیع و ترویج ،توزیع و سایر متغیرهای تاکتیکی یا محیطی به اجرا درخواهد آورد؟


8-
اجرا و کنترل

نقطه سر به سر را حساب کنید و جدول آن را برای پروژه خود آماده کنید. پیش‌بینی های فروش و جریانات نقدینگی ماهانه رابرای یک دوره زمانی سه ماهه محاسبه کنید. هزینه های راه اندازی و بودجه ماهانه را با درنظر گرفتن اقدامات لازم تعیین کنید.


9-
خلاصه

مزیت ها هزینه ها و سودها را خلاصه کنید، و مزیت متمایزی را که طرح شما از آن طرفداری می کند تا در بازار رقابت برتر باشد، مشخص کرده و بگویید چرا طرح با موفقیت همراه خواهد بود.


10-
ضمایم

شامل کلیه اطلاعات پشتیبانی کننده که مرتبط با طرح است.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست