نحوه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار: راهنمای جامع

تو فکر راه انداختن یک کار و کاسبی هستی؟ در اینجا بهترین قالب گام به گام برای نوشتن یک برنامه کسب وکار مناسب برای استارتاپ شما است با گیتی سپند همراه باشید تا با نحوه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار آسنا بشیم

شاید فکر کنید نیازی به راهنمای گام به گام برای نوشتن یک طرح توجیهی کسب و کار عالی ندارید. شاید فکر کنید که نیازی به الگویی برای نوشتن یک برنامه کسب و کار ندارید. از این گذشته ، برخی از کارآفرینان بدون نوشتن یک برنامه تجاری موفق می شوند. برخی از بنیانگذاران با داشتن زمان بندی عالی ، مهارت های تجاری خوب ، محرک کارآفرینی و کمی شانس ، مشاغل پررونقی را ایجاد می کنند بدون ایجاد حتی یک برنامه تجاری غیر رسمی.

اما احتمال بیشتر است که این کارآفرینان شکست بخورند.

آیا یک برنامه تجاری موفقیت استارتاپ را اجتناب ناپذیر می کند؟ قطعا نه. اما برنامه ریزی عالی اغلب به معنای تفاوت بین موفقیت و عدم موفقیت است. جایی که رویاهای کارآفرینی شما مربوط می شود ، باید هر کاری ممکن را انجام دهید تا زمینه موفقیت را فراهم کنید.

و به همین دلیل است که یک برنامه کسب وکار عالی به شما کمک می کند تا موفق شوید.

در زیر یک راهنمای جامع برای ایجاد یک برنامه تجاری عالی است. ما با مروری بر مفاهیم کلیدی شروع خواهیم کرد. سپس ما به هر بخش از یک برنامه تجاری معمولی می پردازیم:

  • خلاصه اجرائی
  • بررسی اجمالی و اهداف
  • محصولات و خدمات
  • فرصت های بازار
  • فروش و بازاریابی
  • تحلیل رقابتی
  • عملیات
  • تیم مدیریت
  • آنالیز مالی

بنابراین ابتدا اجازه دهید نگاهی اندکی در مورد اینکه چرا به یک برنامه کسب وکار نیاز دارید ، بدست آوریم

مفاهیم کلیدی

بسیاری از برنامه های تجاری تخیل است. دلیل این امر این است که بسیاری از کارآفرینان مشتاق ، یک برنامه تجاری را صرفاً ابزاری می بینند – پر از استراتژی ها و پیش بینی ها و ابرقابل فروش – که وام دهندگان یا سرمایه گذاران را ترغیب می کند که تجارت حساس باشد.

این یک اشتباه بزرگ است.

اول و مهمتر از همه ، برنامه کسب و کار شما باید شما را متقاعد کند که ایده شما معقول است – زیرا زمان ، پول و تلاش شما در خط است.

بنابراین یک برنامه تجاری خوب باید یک طرح برای یک تجارت موفق باشد. این باید از برنامه های استراتژیک استفاده کند ، برنامه های بازاریابی و فروش را توسعه دهد ، پایه و اساس فعالیت های صحیح را ایجاد کند ، و شاید – شاید – یک وام دهنده یا سرمایه گذار را متقاعد کند که در هیئت مدیره بگردد.

برای بسیاری از کارآفرینان ، تدوین یک برنامه کسب و کار اولین قدم در تصمیم گیری برای شروع کار واقعی است. تعیین عدم موفقیت ایده در کاغذ می تواند به یک مؤسس آینده نگر کمک کند که از اتلاف وقت و پول در یک تجارت بدون امید واقعی به موفقیت جلوگیری کند.

بنابراین ، حداقل ، برنامه شما باید:

تا حد امکان عینی و منطقی باشید. آنچه ممکن است ایده خوبی برای یک تجارت به نظر برسد ، می تواند پس از برخی تفکرات و تحلیل ها ، به دلیل رقابت سنگین ، بودجه ناکافی یا یک بازار وجود ندارد ، دوام نداشته باشد. (بعضی اوقات حتی بهترین ایده ها فقط از زمان خود فراتر هستند.)
به عنوان راهنما برای فعالیت های تجاری در ماه های اول و بعضی اوقات سال ها خدمت کنید ، و نقشه ای را برای پیگیری رهبران شرکت ایجاد کنید. و طرح توجیهی کسب و کار را پایه ریزی کنید

هدف و چشم انداز شرکت را ابلاغ کنید ، مسئولیت های مدیریتی ، جزئیات مورد نیاز پرسنل را شرح دهید ، یک برنامه کلی در مورد بازاریابی ارائه دهید و رقابت فعلی و آینده را در بازار ارزیابی کنید.

پایه و اساس پیشنهادی را برای سرمایه گذاران و وام دهندگان برای استفاده در ارزیابی شرکت ایجاد کنید.

یک طرح توجیهی کسب و کار خوب به هر یک از دسته های فوق می پردازد ، اما باید اهداف دیگری را نیز انجام دهد. بیش از همه ، یک برنامه تجاری خوب قانع کننده است. این یک مورد را اثبات می کند. این شواهد واقعی ، واقعی را نشان می دهد که ایده شما برای یک تجارت واقعاً منطقی و معقول است و هر فرصتی برای موفقیت دارد.

چه کسی باید برنامه کاری شما را متقاعد کند؟

اول و مهمتر از همه ، برنامه کاری شما باید شما را متقاعد کند که ایده شما برای یک تجارت فقط یک رویا نیست بلکه می تواند یک واقعیت عملی باشد. کارآفرینان به طور طبیعی افرادی با اعتماد به نفس ، مثبت و توانا هستند. بعد از اینکه به طور عینی نیازهای سرمایه ، محصولات یا خدمات ، رقابت ، برنامه های بازاریابی و پتانسیل های خود را برای سودآوری ارزیابی کردید ، شانس موفقیت خود را بسیار بهتر درک خواهید کرد.

و اگر قانع نیستید ، خوب: قدمی به عقب بردارید و ایده ها و برنامه های خود را اصلاح کنید.

چه کسی می تواند برنامه کاری شما را متقاعد کند؟

  • منابع بالقوه تأمین مالی. در صورت نیاز به پول بذر از طریق یک بانک یا دوستان و نزدیکان ، برنامه کاری شما می تواند به شما در ایجاد یک پرونده عالی کمک کند. صورتهای مالی می تواند نشان دهد که در کجا بوده اید. پیش بینی های مالی توصیف می کند که کجا قصد دارید بروید.

برنامه کاری شما نشان می دهد که چگونه به آنجا خواهید رسید. اعطای وام به طور طبیعی ریسک را شامل می شود و یک برنامه تجاری عالی می تواند به وام دهندگان کمک کند تا میزان و ریسک آن را درک کنند و شانس تأیید شما را افزایش دهند.

  • شرکا و سرمایه گذاران بالقوه. در جایی که دوستان و خانواده به آن مربوط هستند ، به اشتراک گذاشتن برنامه کاری شما ممکن است ضروری نباشد (اگرچه مطمئناً می تواند کمک کننده باشد).

سرمایه گذاران دیگر – از جمله سرمایه گذاران فرشته یا سرمایه داران – به طور کلی برای ارزیابی شغل خود نیاز به یک برنامه کسب وکار دارند.

  • کارمندان ماهر. هنگامی که شما نیاز به جذب استعداد دارید ، به چیزی نیاز دارید تا کارمندان آینده را نشان دهید زیرا هنوز در مرحله راه اندازی هستید. در اوایل کار ، کسب و کار شما بیشتر از یک واقعیت ایده است ، بنابراین برنامه کاری شما می تواند به کارمندان آینده نگر کمک کند تا اهداف شما را درک کنند – و مهمتر از همه ، جایگاه آنها در کمک به شما در دستیابی به آن اهداف.
  • سرمایه گذاری مشترک بالقوه. سرمایه گذاری های مشترک مانند مشارکت بین دو شرکت است. سرمایه گذاری مشترک یک توافق رسمی برای به اشتراک گذاشتن کار است – و سهم درآمد و سود. به عنوان یک شرکت جدید ، احتمالاً شما یک مقدار ناشناخته در بازار خود خواهید بود. راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک با یک شریک تأسیس می تواند همه تفاوت در اخراج کسب و کار شما از زمین باشد.

اما مهمتر از همه ، برنامه کاری شما باید شما را متقاعد کند که حرکت به جلو منطقی است.

وقتی نقشه خود را ترسیم می کنید ، ممکن است موضوعات یا چالش هایی را که پیش بینی نکردید کشف کنید.

شاید بازار به اندازه شما فکر نکنید. شاید پس از ارزیابی رقابت متوجه شوید که برنامه خود را به عنوان ارائه دهنده کم هزینه امکان پذیر نیست زیرا حاشیه سود برای تأمین هزینه های شما خیلی کم خواهد بود.

یا ممکن است فکر کنید که ایده اصلی برای کسب و کار شما مناسب است ، اما نحوه اجرای آن ایده باید تغییر کند. شاید تأسیس یک فروشگاه برای کار شما به همان اندازه مقرون به صرفه نباشد که محصولات خود را مستقیماً به مشتری منتقل کنید – نه تنها هزینه های عملیاتی شما پایین تر خواهد بود بلکه می توانید حق بیمه را از آنجایی که راحتی مشتری بیشتری را ارائه می دهید شارژ کنید.

به این روش فکر کنید. مشاغل موفق ثابت نمی شوند. آنها از اشتباهات درس می گیرند ، و با تغییرات سازگار می شوند و واکنش نشان می دهند: تغییرات در اقتصاد ، بازار ، مشتریان ، محصولات و خدمات آنها و غیره. مشاغل موفق موفق فرصت ها و چالش ها را شناسایی کرده و بر همین اساس واکنش نشان می دهند.

ایجاد یک طرح توجیهی کسب و کار به شما امکان می دهد فرصت ها و چالش ها را بدون خطر متوجه کنید. از برنامه خود برای غرق کردن انگشتان پا در آب مشاغل استفاده کنید. این بهترین راه برای مرور و تجدید نظر در مورد ایده ها و مفاهیم خود قبل از صرف سکه است.

بسیاری از افراد نوشتن طرح توجیهی کسب و کار را “امری ضروری” ولازم برای جذب سرمایه یا سرمایه گذاران می دانند. درعوض ، برنامه کسب وکار خود را به عنوان راهی بدون هزینه برای کشف زنده ماندن در تجارت بالقوه خود و جلوگیری از اشتباهات گران قیمت ، ببینید.

آپدیت اول

خلاصه اجرائی

خلاصه اجرایی خلاصه ای از اهداف شرکت است. در حالی که جا دادن آن در یک یا دو صفحه دشوار است ، یک خلاصه خوب شامل موارد زیر است:

  • شرح مختصری از محصولات و خدمات
  • خلاصه ای از اهداف
  • توضیحات کاملی از بازار
  • یک توجیه سطح بالا برای زنده ماندن (از جمله نگاهی گذرا به رقابت و مزیت رقابتی شما)
  • تصویری از پتانسیل رشد
  • مروری بر الزامات بودجه

من می دانم که به نظر می رسد بسیار زیاد است ، و به همین دلیل بسیار مهم است که آن را به درستی بدست آورید. خلاصه اجرائی اغلب بخش ساخت یا شروع برنامه کسب و کار شما است.

برنامه کسب وکار عالی مشکلات مشتری را حل می کند. اگر خلاصه شما نمی تواند به طور واضح توضیح دهد ، در یک یا دو صفحه ، چگونه کسب و کار شما یک مشکل خاص را حل می کند و سود می کند ، پس این امکان وجود دارد که این امکان وجود نداشته باشد – یا برنامه شما برای استفاده از یک فرصت واقعی خوب نیست. توسعه یافته.

بنابراین به عنوان تصویری از برنامه کاری خود به آن فکر کنید. سعی نکنید تجارت خود را “بجنگ” کنید – به کمک کردن به یک خواننده شلوغ توجه خود را برای آنچه که می خواهید انجام دهید ، چگونگی برنامه ریزی برای انجام این کار ، و چگونه موفق خواهید کرد متمرکز شوید.

از آنجا که یک برنامه کاری مهمتر از همه به شما در شروع و رشد کسب و کارتان کمک می کند ، خلاصه اجرایی شما قبل از هر چیز باید به شما در انجام موارد زیر کمک کند.

  1. مفهوم خود را اصلاح و محکم کنید.

به عنوان یک آسانسور مکتوب فکر کنید (البته با جزئیات بیشتر). خلاصه شما نکات برجسته برنامه کسب وکار شما را توصیف می کند ، تنها مهمترین نکات را شامل می شود ، و موضوعات و عوامل کم اهمیت تر را کنار می گذارد.

هنگامی که خلاصه خود را تهیه می کنید ، طبیعتاً روی موضوعاتی متمرکز خواهید شد که بیشترین موفقیت را دارند. اگر مفهوم شما خیلی فازی ، خیلی گسترده یا خیلی پیچیده است ، به عقب برگردید و دوباره شروع کنید. بیشتر مشاغل عالی را می توان در چند جمله توصیف کرد ، نه چند صفحه.

  1. اولویت های خود را تعیین کنید.

برنامه کاری شما خواننده را از طریق برنامه شما طی می کند. از نظر اهمیت رتبه بالا چیست؟ توسعه محصول؟ پژوهش؟ به دست آوردن مکان مناسب؟ ایجاد مشارکت استراتژیک؟

خلاصه شما می تواند به عنوان راهنمایی برای نوشتن بقیه برنامه شما کمک کند.

  1. بقیه مراحل را آسان کنید.

پس از پایان خلاصه ، می توانید از آن به عنوان یک طرح کلی برای بقیه برنامه خود استفاده کنید. به سادگی نکات برجسته را با جزئیات بیشتر بدست آورید.

سپس با تمرکز روی خوانندگان خود ، هدف اصلی خود را تحقق بخشید. حتی اگر ممکن است شما فقط در جهت اهداف شخصی خود اقدام به ایجاد یک برنامه تجاری می کنید ، در بعضی از مواقع ممکن است تصمیم بگیرید که به دنبال تأمین بودجه یا سرمایه گذاری سایر سرمایه گذاران باشید ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که خلاصه شما نیازهای آنها را نیز برآورده می کند. برای تعیین مرحله برای بقیه برنامه تلاش کنید. بگذارید هیجان شما برای ایده شما و تجارت شما بدرخشد.

خلاصه اینکه ، خوانندگان را بخواهید که صفحه را بچرخانند و خواندن خود را ادامه دهند. فقط با ارائه توضیحات واضح و واقعی ، اطمینان حاصل کنید که میخچه شما با استیک شما مطابقت دارد.

چطور؟ در زیر نحوه خلاصه اجرائی یک فروشگاه اجاره دوچرخه ممکن است بخواند.

رقابت

اجاره چرخه کوهستان آبی نسبت به رقبای اصلی خود ، مغازه های دوچرخه واقع در هریسونبورگ ، VA مزایای واضحی دارد:

موجودی تجهیزات جدیدتر با کیفیت درک بالاتر
قیمت 15 درصد پایین تر از رقابت است
تمدید آنلاین ارائه راحتی بیشتر
یک دوره کمک هزینه بازگشت لیبرال که باعث تقویت شهرت ما به عنوان یک تجربه اجاره مشتری پسند می شود
محصولات آینده

گسترش به ما امکان می دهد کالاهای ارائه شده را به سمت فروش تجهیزات جدید سوق دهیم. ما همچنین خدمات تعمیر و نگهداری و اتصالات را مورد بررسی قرار می دهیم و از پرسنل نگهداری موجود خود برای ارائه خدمات با ارزش افزوده با قیمت حق بیمه استفاده می کنیم.

(و غیره …)

وقتی بخش محصولات و خدمات خود را تهیه می کنید ، به عنوان فردی که اطلاعات کمی در مورد تجارت شما دارد ، به خواننده خود فکر کنید. واضح و روشن باشید.

به این روش فکر کنید: بخش محصولات و خدمات به سؤال “چه” برای شغل شما پاسخ می دهد. اطمینان حاصل کنید که فاکتور “چه” را کاملاً درک کرده اید. ممکن است شما تجارت را اداره کنید ، اما محصولات و خدمات شما خون آن هستند.

 

فرصت های بازار

تحقیقات بازار برای موفقیت کسب و کار ضروری است. یک برنامه تجاری خوب ، جمعیت شناختی مشتری ، عادات خرید ، چرخه خرید و تمایل به اتخاذ محصولات و خدمات جدید را تحلیل و ارزیابی می کند.

این روند با درک بازار شما و فرصتهای ذاتی آن بازار شروع می شود. و این بدان معنی است که شما باید کمی تحقیق کنید. قبل از شروع یک تجارت ، باید اطمینان داشته باشید که بازار مناسب برای آنچه می خواهید ارائه دهید وجود دارد.

این روند نیاز به پرسیدن ، و مهمتر از همه پاسخ دادن به تعدادی سؤال دارد. هرچه بیشتر به سؤالات زیر پاسخ دهید ، بازار خود را بهتر درک خواهید کرد.

با ارزیابی بازار در سطح نسبتاً بالایی شروع کنید و به برخی سؤالات سطح بالا در مورد بازار و صنعت خود پاسخ دهید:

اندازه بازار چیست؟ آیا در حال رشد ، پایدار یا در حال کاهش است؟
آیا صنعت کلی در حال رشد ، پایدار یا در حال کاهش است؟
قصد دارم کدام بخش از بازار را هدف قرار دهم؟ چه جمعیت شناختی و رفتارهایی را در بازاری که قصد دارم هدف گذاری کنم تشکیل می دهد؟
آیا تقاضا برای محصولات و خدمات خاص من رو به افزایش است یا کاهش می یابد؟
آیا می توانم خودم را از رقابت متمایز کنم به شکلی که مشتریان معنی دار پیدا کنند؟ اگر چنین است ، آیا می توانم خودم را به روش مقرون به صرفه متمایز کنم؟
مشتریان برای پرداخت محصولات و خدمات من چه انتظاری دارند؟ آیا آنها کالایی محسوب می شوند یا به صورت سفارشی و شخصی سازی می شوند؟

برای بازاری که امیدوارید در آن خدمت کنید ، تعیین کنید:

مشتریان بالقوه شما به طور کلی ، مشتریان بالقوه افرادی در بخش بازار هستند که شما قصد دارید هدف گذاری کنید. می گویند اسکی جت را می فروشید. هر کسی که زیر 16 سال و بالای 60 سال باشد ، بعید به نظر می رسد مشتری باشد. به علاوه ، به طور کلی ، زنان درصد نسبتاً کمی از خریداران جت اسکی را تشکیل می دهند. تعیین محصول کل بازار ، درصورتی که محصول یا خدمات شما نیاز کل جمعیت را تأمین نکند ، به ویژه کمک نمی کند. اکثر محصولات و خدمات این کار را نمی کنند.
کل خانوارها در بعضی موارد ، تعیین تعداد کل خانوارها بسته به شغل شما مهم است. به عنوان مثال ، اگر سیستم گرمایش و تهویه مطبوع را می فروشید ، دانستن تعداد خانوار مهمتر از دانستن کل جمعیت منطقه شما است. در حالی که مردم سیستم های HVAC را خریداری می کنند ، “خانوارها” آن سیستم ها را مصرف می کنند.
درآمد متوسط. توانایی هزینه کردن مهم است. آیا منطقه بازار شما از قدرت کافی برای خرید کافی از محصولات و خدمات شما برخوردار است تا بتواند سود کسب کند؟ برخی مناطق از مناطق دیگر مرفه تر هستند. فرض نکنید که هر شهر یا محلی از نظر صرفه جویی در انرژی یکسان است. خدماتی که در شهر نیویورک قابل استفاده باشد ممکن است در شهر شما قابل استفاده نباشد.
درآمد حاصل از آمار دموگرافیک. همچنین می توانید سطح درآمد را بر اساس گروه سنی ، گروه قومی و جنسیت تعیین کنید. (باز هم ، قدرت بالقوه هزینه بالقوه تعداد مهمی است که باید تعیین کرد.) شهروندان سالخورده خیلی خوب می توانند سطح درآمد پایین تری نسبت به مردان یا زنان در سنین 45 تا 55 سال داشته باشند. یا بگویید که قصد دارید خدمات خود را به مشاغل محلی بفروشید. سعی کنید مبلغی را که در حال حاضر برای خدمات مشابه خرج می کنند تعیین کنید. این ها بسیار در طرح توجیهی کسب و کار اثر گذار هستند

این پست ادامه دارد

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست