بوم کسب و کار و کاربرد آن چیست؟

بوم کسب و کار در واقع بیانگر استارتاپ، شرکت یا شغل شماست. مدل الکساندر الستروالدر به دلیل سادگی رایج است. این مدل از 9 بخش تشکیل شده که بخش های مختلف کسب و کار شما را به به مشتریان نشان میدهد.

بخش اول: مشتریان

در این بخش شما باید مشتریان و گروه هدف خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر دیجیکالا را در نظر بگیریم مشتریان فروشگاه هایی که در دیجیکالا کالا می‌فروشند و افرادی که خرید می‌کنند هستند.

بخش دوم: ارزش پیشنهادی

ارزشی که کسب و کار شما برای هر یک از گروه مشتریان دارد و شمارا از بقیه کسب و کار ها متمایز میکند. مثال ارزش دیجیکالا برای افرادی خرید میکنند تنوع کالا و قیمت پایین است و برای فروشگاه ها وجود مخاطب زیاد.

بخش سوم: کانال های ارتباطی

در واقع کانال های ارتباطی راه هایی هستن که ما ارزش پیشنهادی خود را از طریق آن در سریع‌ترین و بهترین شیوه به دست مشتری می‌رسانیم. برای مثال کالا های خود را از طریق اپلیکیشن و وبسایت بفروش می‌رساند.

بخش چهارم: ارتباط با مشتریان

فعالیت های که در راستای حفظ مشتری (قبل خرید، هنگام خرید و بعد از خرید) انجام می‌دهید. پشتیبانی خرید و خدمات پس از فروش جزو این بخش محسوب می شوند. دیجی کلاب در سایت دیجیکالا بخشی از این فعالیت را عهده دار است مثال مشتریانی که از قبل شماره خودشان در اینجا ثبت کردم برای مناسبت های کد تخفیف دریافت می‌کنند.

بخش پنجم: جریان درآمد

در این بخش شما مشخص می‌کنید که از چه طریق و روشی و به چه میزان به درآمد می‌رسید. یک شرکت می‌تواند از روش های مختلفی به درآمد برسد که همه ی آنها را با جزئیات کامل باید در این بخش بنویسد.

برای مثال دیجیکالا یکی از روش ها کسب درآمدش واسطه گری است؛ متصل کردن فروشگاه ها به مشتریان.

بخش ششم: شرکای کلیدی

هر ارتباطی که باعث پیشرفت و تعالی شرکت یا استارتاپ شما می‌شود. این بخش میتواند شامل دیگر شرکت ها، استارتاپ ها، ارگان های دولتی و… شود.

هم بنیانگذاران و هم تیمی های شما جزو این بخش نیستند، اشتباه نگیرید!

بخش هفتم: فعالیت های کلیدی

فعالیت هایی که شما برای جلو بردن یک پروژه انجام میدهید. مثل بازاریابی، تبلیغات و…

بخش هشتم: منابع کلیدی

منابعی که شما برای جلو بردن پروژه نیاز دارید. مثل منابع مالی برای حقوق کارمندان یا تیم بازاریابی و… مواد اولیه محصول و…

بخش نهم: ساختار هزینه ها

در این بخش شما باید هزینه های مرود نیاز برای انجام پروژه یا تولید و … را باید لیست کنید. این قسمت به دوبخش هزینه های ثابت و هزینه های متغیر تقسیم می‌شود.

دقت داشته باشید که کشیدن بوم کسب و کار برای ره‌اندازی یک استارتاپ یا شرکت از فعالیت های اصلی است که باید انجام بدهیم.

برای مشاوره عمومی کسب و کار با مشاوران مجرب گیتی سپند در تماس باشید

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست