با مشاور کسبوکار در گیتی سپند آشنا شوید.
دومین الگوی مهم، (ماهی قرمز) است. بارزترین ویژگی الگو (ماهی قرمز)، سطح کنجکاوی بالا( به عبارتی بیشتر بودن حس کنجکاوی نسبت به جذابیت) است. الگوی مسیر مشتری (ماهی قرمز)، عمدتاً در بازارهای شرکتی (بنگاه با بنگاه) دیده می شود.
در گروه محصولات (ماهی قرمز) مشتریان معمولاً قبل از تصمیم به خرید برند، عوامل زیادی را در نظر میگیرند. مشتریان اغلب احساس میکنند که باید پرسش هایی را مطرح کنند، از منابع شخص ثالث مشاوره بگیرند و تعاملات متعددی با برندهای رقیب قبل از تصمیمگیری خرید خود داشته باشند. در بسیاری از موارد، برندهای رقیب، حتی رقبای بزرگ، در یک صنعت خاصی گیر میافتند که در آن تبلیغات به ندرت موثر واقع می شود و جذابیت بخشیدن به برند خیلی مفید نخواهد بود. بازیگران صنعت در اغلب موارد در طراحی و انتقال تمایز برند خود مشکل دارند. در پایان نیز، بازیگران در حال رقابت به طور معمول راهکارهای مشابهی ارائه میکنند. بنابراین، مشتریان معمولاً زمان بیشتری را صرف ارزیابی گزینه ها برای پیدا کردن بهترین محصول عرضه شده می کنند.
فرآیند خرید معمولا بسیار طولانی است و شامل ذینفعان متعدد با منافع مختلف میشود. در اغلب موارد، خریداران، یک سازمان خرید پیچیده را با پشتیبانی تیم های دارای دانش محصول و قابلیت تدارکات و خرید، مدیریت میکنند. هم فروشندگان و هم خریداران اغلب بسیار متخصص هستند و تعداد کمی از فروشندگان به تعداد کمی از خریدار می فروشند. از این رو، فرایندهای تحقیق و ارزیابی آنها (مرحله پرسش) اغلب بسیار کامل و جامع، و نتایج ارزیابی برند های رقیب معمولاً بسیار مشابه است. در بسیاری از موارد، صمیمیت مشتری، عامل اصلی در تصمیم گیری است.
در موارد بسیار نادر، نمونه هایی از الگوی (ماهی قرمز) در بازارهای مصرفی (بنگاه با مصرف کننده)، به خصوص در صنایع با سطح تعادل به درگیری بالا -با قیمت بالا- و محصولات و خدمات بسیار سفارشی، وجود دارند. یک نمونه از این، صنعت سفر و گردشگری است. در یک مورد خاص همچون سفر خانوادگی، تصمیم خرید شامل گروهی از ذینفعان (پدر و مادر و فرزندان) و یک فرهنگ خرید نسبتا طولانی میشود. مقایسه های سود و زیان نیز به گام بزرگی در مسیر مشتری است و بازنمایی درجه بالای مرحله پرسش است.