ماتریس swot چیست؟(بررسی بخش های ماتریس swot برای مشاوره کسب وکار)

توی مشاوره کسب وکار درباره این قسمت هم صحبت میکنیم

سلام رفقا توی این پست قراره ماتریس swot رو بررسی کنیم و بخش هاشو توضیح بدیم. ماتریس swot بطور کلی فرصت ها و تهدید های عوامل خارجی و نقاط قوت و ضعف عوامل داخلی رو بررسی میکنه. Swot مخفف چهار کلمه ست:

.نقاط قوت(Strengths)

2.نقاط ضعف(weaknesses)

3.فرصت ها(opportunities)

4.تهدیدها(threats)

  1. نقاط قوت:

خب نقاط قوت ما میتونه خیلی چیزا باشه مثل:

مزیت رقابتی که نسبت به رقبا داریم مثلا قیمت پایین تر یا کیفیت و…

منابع انسانی ماهم میتونه جزو نقاط قوتمون باشه البته منابع انسانی متخصص و خلاق و…

برند ما اگه یه برند شناخته شده باشه میتونه نقاط قوت ما محسوب بشه.

منابع مالی هم تا یادم نرفته بگم سرمایه و منابع مالی زیاد هم نقطه قوت ما محسوب میشه.

  1. نقاط ضعف

خب این قسمت تقریبا برعکس قسمت بالا حساب میشه یعنی شما هرچقدر منابع انسانیتون و کارمنداتون ضعیف باشن و خلاقیت نداشته باشن، مهارت خاصی نداشته باشید یا مزیت رقابتی خاصی نداشته باشید جزو نقاط ضعف تون محسوب میشه.

بوم کسب و کار و کاربرد آن چیست؟

  1. فرصت ها

خب این قسمت بخش خارجی شرکت یا سازمان هستش. خب بذارید بگم منظور از فرصت چیه، ما معمولا یه سری مهارت و تخصص داریم که بقیه ندارن و ما میتونیم با ارائه این مهارت هامون یه محصولی تولید کنیم که مشکلات و نیاز های مردم رو برطرف کنیم یا یه سری خدمات ارائه بدیم.

البته فرصت ها تو همین قضیه خلاصه نمیشن بلکه کاهش محدودیت های تجاری و ظهور فناوری های نوین هم جزو این قسمت هستن.

  1. تهدید ها

وقتی ما داریم محصولی تولید میکنیم یا خدمتی ارائه میدیم ممکنه یه سری شرکت جدید وارد بازار بشن و کارشون رو بهتر از ما انجام بدن و مشتری های مارو جذب کنن. یا ممکنه یه سری قانون جدید اعمال بشه که بر علیه ما باشه. حتی تورم و کم شدن قدرت خرید مردم هم جزو این قسمت هست.

از خدمات مشاوره کسب وکار گیتی سپند استفاده کنید

 

,

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست