سلام، این مقاله رو درباره استراتژی بازار می نویسیم(تو مشاوره کسب‌و کار هم درباره اش صحبت میکنیم). شما با ماتریس آنسف(Ansoff Matrix) میتونید چارچوبی برای استراتژی بازاریابی خودتون بسازید و بازار رو در دست بگیرید و فروش تون رو افزایش بدید.

برای مشاوره کسب‌و کار در گیتی سپند اینجا کلیک کنید!

ماتریس آنسف

1.نفوذ در بازار

توی این قسمت معمولا ما محصولاتی که داریم رو یعنی از قبل داریم تولید میکنیم رو بیشتر میفروشیم. یعنی با کار هایی مثل تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، کاهش قیمت ها و… سهم بیشتری از بازار رو میگیریم. مثال: ما تولید کننده لوازم خانگی در تبریز هستیم و با اجاره کردن بیلبورد ها و سئو بهتر سهم بیشتری از فروش تبریز رو به دستمون میگیریم.

2.توسعه محصول

خب توی این بخش ما یک محصول جدید یا خدمت جدیدی رو برای فروش در بازار فعلی ای که هستیم ارائه میدیم. مثال اگر تولید کننده مبل سلطنتی هستیم توی اصفهان، مبل راحتی هم تولید میکنیم و توی بازار اصفهان عرضه میکنیم. یا اینکه مایکروسافت که تولید کننده محصولات الکترونیکی بود که تو سال 2001 با عرضه کردن ایکس باکس توسعه محصول رو انجام داد.

3.توسعه بازار

در قسمت توسعه بازار ما محصولات فعلی خودمون رو توی بازار های مختلف برای فروش بیشتر عرضه میکنیم. یکی از متداول ترین روش هاش شعبه زدنه مثلا اگه ما یه فست فود داریم تو خیابان ستار خان تهران یه شعبه دیگه هم تو خیابان ولیعصر میزنیم تا محصولات فعلی خودمون رو به بهش های مختلفی از مشتریان بفروشیم.

5 ویژگی مشاوره کسب‌و کار خوب

4.متنوع سازی

این بخش خطرناک ترین بخش ماتریس آنسف هستش! و البته پر ریسک ترین. ما توی این بخش نه تنها شروع به تولید محصول جدیدی میکنیم که از قبل وجود نداشته بلکه توی بازار جدیدی هم عرضه اش میکنیم. یعنی ما اگه تولید کننده لامپ توی گیلان هستیم یه محصول جدید مثل محافظ تلویزیون تولید میکنیم و در تهران عرضه میکنیم.