کسب و کار B2B چيست؟

مدل‌ کسب و کار یکی از مهم‌ترین المان‌های شکل‌گیری یک شرکت و یا به ‌بیان کلی‌تر یک کسب و کار است. در این مقاله سعی داریم مدل‌ کسب و کار بی تو بی  (B to B) را به اختصار بررسی کنیم. مدل کسب و کار بی تو بی (B to B) در واقع مخفف Business-to-Business می باشد که یکی از مدل های کسب و کار است که به آن مدل تجارت به تجارت نیز گفته می شود. در مدل بی تو بی، تمرکز بر فروش محصولات و خدمات به شرکت­های دیگر است. بازاریابی B2B فرصت بسیار خوبی برای شناخته شدن تجارت شما در بین سایر کسب‌وکارها است. این نوع بازاریابی می‌تواند راه را برای گسترش تجارت شما آسان کند و اعتبار بیزینس شما را چندین برابر کند. بازاریابی B2B ممکن است توسط یک فرد، یک بخش، چند یا یک تیم بزرگ از کارمندان یک بیزینس انجام شود.

مدل کسب و کار بی تو بی معمولا به سه روش اتفاق می افتد:

  • کسب و کار برای فرایند تولید نیاز به خرید مواد خام و اولیه دارد
  • کسب و کار برای تجارت خود نیاز به یک سرویس دارد
  • کسب و کار برای فروش محصولات خود نیاز به کسب و کار دیگری دار

برای آشنایی بهتر، یک کمپانی خودروسازی را در نظر بگیرید. برای تولید یک خودرو به لوازم زیادی احتیاج است که تولید تمامی این لوازم برای کمپانی خودروسازی فاقد جنبه اقتصادی است، بنابراین معمولا بسیاری از قطعات یک خودرو نظیر قطعات پلاستیکی، لاستیک، باتری و… از دیگر کارخانه ها خریداری می شوند. این دقیقا دسته اول از مدل­های کسب و کار بی تو بی است. همین کمپانی خودروسازی برای حسابرسی های خود نیاز دارد تا از یک شرکت حسابداری کمک بگیرد که این دسته دوم مدل بی تو بی محسوب می­شود. همچنین این کمپانی خودروسازی برای فروش محصولات خود نیاز به شرکت های لیزینگ خودرو نیاز دارد تا بتواند تمامی محصولات خود را به دست مشتریان برساند که همان دسته سوم مدل بی تو بی به شمار می­رود.

مزایای بازاریابی تجارت به تجارت (B2B) چیست؟

این نوع بازاریابی برای کسب و کارهایی مناسب‌تر است که با کسب و کارهای دیگر، تبادلات خدمات و محصولات دارند. این کسب و کارها با به‌کارگیری درست بازاریابی B2B می‌توانند هزینه‌های تولید و خدمات‌شان را تاحد زیادی کاهش دهند. بسیاری از کارشناسان بازاریابی اعتقاد دارند که در بازاریابی B2B ارتباط فردی شرکت‌ها بسیار مهم است و شرکت‌های مختلف، به‌منظور ایجاد ارتباط بهتر می‌بایست ارتباطات قدرت‌مند و پایداری با سازمان دیگر داشته باشند. همچنین در بازایابی B2B مشتریان شما به ‌طور مداوم خرید می­کنند؛ چراکه نیاز به تامین مواد اولیه دارند. بازاریابی B2B مزایای بسیار زیادی برای شرکت‌های مختلف دارد که در این قسمت تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

فرض کنید شما یک شرکت فروش پلاستیک خام هستید؛ در این‌صورت شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی به شما مراجعه می‌کنند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز‌شان را از طریق شما تامین کنند. در این‌صورت شما حتی با داشتن ۵ مشتری در ماه نیز می‌توانید فروش بالایی را تجربه کنید؛ چراکه مقدار فروش‌تان، به هر کدام از این شرکت‌ها بسیار بزرگ است. پس اولین مزیت بازاریابی B2B فروش مناسب آن است. اما مزیت دیگر این نوع بازاریابی همکاری بلند مدت است؛ به‌عبارت دیگر ممکن است شما به یک مغازه کفش فروشی بروید و کفشی را از آنها بخرید. با وجود این ممکن است دفعه‌ بعدی که به خرید می‌روید دیگر نتوانید کفش مورد علاقه‌تان را در آن فروشگاه پیدا کنید و سراغ فروشگاه دیگری می‌روید؛ اما این داستان در بازاریابی B2B کاملا متفاوت است و معمولا مشتریان شما به مشتریان چند ساله و وفادار تبدیل می‌شود که البته این موضوع نیازمند کیفیت خدمات و محصولات شما نیز هست.

چطور بازاریابی B2B را به صورت هدفمند پیاده‌سازی کنیم؟

جهت پیاده سازی هدفمند بازاریابی B2B، بهتر است یک متخصص و استراتژیست حرفه‌ای را در سازمان‌تان استخدام کرده و این کار را به او بسپارید. درنظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از این نوع بازاریابی نتیجه‌ لازم را کسب کنید می‌بایست به‌طور دائم از کارهای انجام شده در سازمان بازخورد بگیرید و آن‌ها را در استراتژی‌های بعدی‌تان به‌کار ببرید. هدفمند سازی درست و اصولی این نوع بازاریابی می‌تواند فروش‌ شما را بسیار افزایش دهد و شما را به مشتریان معرفی کند.

برای مشاوره کسب و کار B2B می‌توانید به اینجا مراجعه کنید

استراتژی های تاثیرگذار در بازاریابی B2Bدر دنیای دیجیتال چیست؟

یافتن راه‌های جدیدی برای گسترش روابط بین بازیگران این بازار از طریق رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر یک موضوع داغ در جهان بازاریابی B2B است. شبکه ‌های اجتماعی امکان‌های جدیدی برای ارتباط گرفتن و فعالیت مشترک بازیگران این بازار به وجود آورده اند و از طرفی، بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که احتمال خرید توسط شرکت‌ ها از طریق رسانه‌ های اجتماعی، به نسبت سال‌های گذشته، افزایش چشمگیری داشته است. شرکت‌های حرفه‌ای و فرصت‌طلب فعال در بازار B2B راه ‌حل های نوآورانه زیادی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود یافته‌اند.

در دنیای امروز، بازاریابی B2B نیازمند دانستن اطلاعات در زمینه‌های مختلف بازاریابی است، اما نکته‌ی بسیار حائز اهمیت این است که این استراتژی‌ها برای هر کسب و کاری مختلف است و متناسب با نیازهای هر کسب و کار، استراتژی‌های مختلفی وضع می‌شود. قطعا بدون داشتن استراتژی مدون و دقیق که به عنوان یک نقشه راه کامل به ما بگوید چه کار کنیم تا به اهداف‌مان برسیم، موفق نخواهیم شد. طبق آخرین تحقیقات انجام شده مهم‌ترین ویژگی‌های یک استراتژی موفق به‌صورت زیر است.

  • مشخص کردن اهداف سازمان
  • مشخص کردن مشتریان هدف و طراحی پرسونا
  • اولویت‌بندی کانال‌ها و پلتفرم‌های توزیع محتوا و بازاریابی
  • داشتن استراتژی و تاکتیک‌های اصولی
  • تولید محتوای باکیفیت و تخصصی
  • آنالیز نتایج

جمع بندی

مدل کسب و کار B2B می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها کارآمد باشد و فروش آن‌ها را افزایش دهد، اما این نوع بازاریابی به سبب حساسیت بالایی که دارد باید با دقت زیادی صورت گیرد تا سازمان یا شرکت شما دچار زیان نشود. در این مسیر استفاده از یک متخصص بازاریابی B2B نقش بسیار زیادی در موفقیت این نوع بازاریابی دارد.

مخاطبان شما مدیران میانی و ارشد کسب و کارهای مختلف هستند و باید با یک برنامه بازاریابی مناسب بتوانید محصولات و خدمات خود را به آنها عرضه کنید. در نظر داشته باشید که گاهی گردش مالی در این بخش بسیار بالاست و از سوی دیگر می‌تواند برای شما مشتری بلند مدت بسازد. بنابراین تلاش کنید با یک استراتژی درست و مناسب پیش بروید.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست