بر اساس تحقیقات هاروارد بیزنیس 85 درصد از 30000 محصول جدید در آمریکا بخاطر بخش بندی غلط بازار شکست می خورند. این آمار نشان دهنده اهمیت بخش بندی بازار به صورت صحیح است. در این مقاله سعی کردیم تا درباره بخش بندی بازار و روش های مختلف آن صحبت کنیم. 

بخش بندی یا دسته بندی بازار چیست؟

ابتدا به تعریفی از کاتلر درباره بخش بندی بازار می پردازیم: بخش بندی بازار یا Market Segmentation یعنی تقسیم کردن یک بازار به بخش های مختلف با تعریف مشخص برای هر بخش. هر بخش مجموعه ای از مشتریان هستند که نیاز های مشابهی دارند. وظیفه یک مارکتر این است که یک بازار را به صورت صحیح بخش بندی کند و تصمیم بگیرد که کدام یک از بخش ها را هدف قرار دهد. می توان گفت تعریف کاتلر تعریفی جامع و کامل از بخش بندی بازار است. 

نکاتی در تعریف کاتلر وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم. برای مثال بخش بندی برای بازار انجام می شود این به معنی است که بخش بندی سمت تقاضا انجام می شود نه عرضه. 

 

چرا باید بخش بندی بازار را انجام دهیم؟

بخش بندی بازار از جهات مختلفی برای ما مهم است و انجام آن دارای اهمیت است. چند دلیل برای چرایی انجام دادن بخش بندی بازار را در لیست زیر بیان کردیم:

  1. بخش بندی بازار به ما در تصمیم گیری برای اینکه چه کسانی مشتریان ما هستند و چه کسانی نیستند کمک می کند.
  2. برای اینکه تبلیغات و بازاریابی با بازدهی بالا داشته باشیم نیاز داریم تا بخش بندی بازار انجام دهیم. 
  3. بخش بندی بازار در تدوین استراتژی های مختلف مثل قیمت گذاری دخیل می باشد. 
  4. همچنین برای بهبود تجربه کاربری محصول و ارائه ارزش پیشنهادی، بخش بندی بازار کمک شایانی به ما می کند.

 

انواع روش های بخش بندی بازار

شما می توانید بخش بندی بازار را بر اساس معیار های مختلفی انجام دهید. این کار تا حد زیادی مربوط به محصول و کسب و کار شما می شود. شما باید تصمیم بگیرید که بر اساس محصول خودتان کدام معیار برای بخش بندی مناسب است. 

بخش بندی بازار بر اساس ویژگی های روانشناختی

این نوع بخش بندی بر اساس عقاید، ارزش ها، علایق، ویژگی های شخصیتی، سبک زندگی، نگرش و… مشتریان به گروه های مختلف تقسیم می شوند. برای مثال کسب و کار هایی که ایده و محصول مرتبط با تناسب اندام دارند ای نوع بخش بندی استفاده می کنند. 

بخش بندی بازار بر اساس ویژگی های جغرافیایی

در بخش بندی بازار بر اساس ویژگی های جغرافیایی، مشتریان را بر اساس مرز های جغرافیایی به گروه های مختلف تقسیم می کنیم. این موضوع از این جهت مهم است که با تغییر محیط و اقلیم افراد نیز تغییر می کنند. بخاطر همین شما هم باید فرآیند های کسب و کار خود را تقسیم کنید. 

بخش بندی بازار بر اساس ویژگی های رفتاری

در این روش بخش بندی بر حسب الگو های تصمیم گیری و رفتار ها انجام می شود. معیار های این روش چیز هایی مثل نحوه مصرف، روش استفاده، سبک زندگی، الگو خرید و… می باشند. بگذارید با یک مثال موضوع را ساده تر کنیم. افراد میانسال را در نظر بگیرید آن ها معمولا علاقه دارند که از غذا های سالم تر استفاده کنند ولی در مقایسه با جوانان و نوجوانان می فهمید که این گروه تمایل بیشتری به استفاده از فست فود ها دارند. 

بخش بندی بازار بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی

بخش بندی بازار بر اساس عناصری مانند سن، تحصیلات، شغل، ملیت، نژاد، اندازه خانواده و… را بخش بندی جمعیت شناختی می نامند. یکی از ساده ترین روش های بخش بندی بازار این روش می باشد. 

انواع بخش بندی بازار

مزایای بخش بندی بازار

بخش بندی بازار دارای مزایایی برای کسب و کار ما است. ما برخی از این مزایا را در زیر لیست کردیم. 

تبلیغات هدفمند:

در واقع مشخص کردن مشتریان به درستی و گروه بندی کردن آن ها باعث می شود که ما تبلیغات کسب و کارمان را به طور هدفمند تری انجام بدهیم. یعنی بر اساس هر گروه تبلیغات مناسب برای آن گروه انجام دهیم.

تدوین و توسعه استراتژی های صحیح:

وقتی مشتریان ما مشخص باشند ما می توانیم استراتژی های کسب و کار خود را بر اساس آن ها تدوین کنیم. در واقع این کار باعث می شود تا ما استراتژی های درستی بر اساس مشتریان توسعه بدهیم.

افزایش رشد:

بدیهی است که بخش بندی بازار باعث افزایش رشد ما می شود زیرا ما به درستی محصولات خود را توسعه می دهیم و به فروش می رسانیم. 

نرخ بازگشت سرمایه بالا:

این مزیت به تبلیغات هدفمند مربوط است. اگر ما تبلیغات کسب و کارمان را به صورت هدفمند انجام دهیم در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه بالایی خواهیم داشت. برای مطالعه بیشتر درباره نرخ بازگشت سرمایه می توانید به این مقاله مراجعه کنید. 

ارائه ارزش پیشنهادی بهتر:

مشخص شدن مشتریان ما باعث می شود تا نیاز های آنان را بهتر کشف و درک کنیم به همین جهت می توانید ارزش های پیشنهادی بهتری را به آنان ارائه دهیم. 

اگر فکر می‌کنید که برای بخش بندی بازار نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از خدمات مشاوره گیتی سپند استفاده کنید!

 مقالات پیشنهادی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست