به احتمال زیاد در وبلاگ‌های دیگر این قسمت و این مرحله از راه‌اندازی کسب‌و‌کار را نخواهید دید زیرا معمولا در تئوری پس از ایده‌سازی افراد شروع به تدوین مدل کسب و کار و پلن کسب‌و‌کار می‌پردازند اما در عمل اینگونه نیست. راستش را بخواهم بگویم هنوز برای بیزینس پلن و بیزینس مدل زود است شما هنوز به درستی از ایده خود سر در نیاورده‌اید پس نوشتن بیزینس پلن در این مرحله کار اشتباهیست چون دچار خطا‌های زیادی خواهید شد. اما متصل کننده دو مرحله بوم مدل کسب و کار و ایده‌سازی، طرح اولیه است بیایید ببینیم که طرح اولیه چیست که از خطای شما در تدوین بوم مدل کسب و کار جلوگیری می‌کند.

 

منظور از طرح اولیه چیست؟

پس از اینکه ایده خود را مشخص می‌کنیم وقت آن رسیده یک طرح اولیه برای آن آماده کنیم. این طرح اولیه در جهت مکتوب سازی و مستند کردن ایده است. همانطور که می‌دانید مکتوب کردن ایده‌ها و در کل افکار، بسیار مهم و با ارزش است. به هر حال، در این مقاله قصد صحبت درباره اهمیت مستند سازی را نداریم اما بیایید به مفهوم دقیق طرح اولیه بپردازیم. 

پس از ایده‌سازی وقت آن رسیده که ایده خود را روی کاغذ بیاورید. در واقع شما باید ایده نهایی خود را به شکل سازماندهی شده مکتوب کنید همچنین برخی از موارد دیگر هم مانند مسئولیت‌های تیم، فعالیت‌هایی که باید انجام شود و… مکتوب شدنشان خالی از لطف نیست.

 

چگونه طرح اولیه بنویسیم؟

خب امیدوارم که به خوبی متوجه شده باشید که طرح اولیه چیست. حالا وقت آن رسیده که یاد بگیریم یک طرح اولیه تدوین کنیم در این بخش من چند مرحله برای تدوین یک طرح اولیه برای شما نوشته‌ام که می‌توانید با کمک آن طرح اولیه ایده خود را بنویسید.

درباره ایده به اجماع برسید

خب، قبل از نوشتن طرح اولیه باید درباره ایده خود به اجماع برسید و به همراه تیم خود دقیقا بدانید که باید چه چیزی را مکتوب کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید به مرور ایده خود را پخته‌تر کنید و ضعف‌های آن را با ویژگی‌های جدید رفع کنید.

معیار‌هایی مختلفی برای ایده مشخص کنید

ایده خود را بر اساس ویژگی‌های مختلف مشخص کنید تا به جزئیات آن پی ببرید. برای مثال می‌توانید مخاطبان یا جامعه هدف ایده را یک معیار در نظر بگیرید. حتی مواردی مثل مدل درآمدی و… را نیز می‌توانید به عنوان یک معیار در نظر بگیرید. 

مسئولیت‌ها را مشخص کنید

مسئولیت افراد تیم برای مثال مدیریت بازاریابی، مدیریت فنی و… نیز مورد دیگری‌ست که می‌توانید در تدوین طرح اولیه لحاظ کنید. منظورم مشخص کردن همان CMO، CEO، COO و… است.

آمار را بنویسید

استفاده از آمار در تمامی فعالیت‌ها باعث بهبود آن می‌شود. بنابراین استفاده از آمار در تدوین طرح اولیه نیز می‌تواند به کار شما و کسب‌و‌کار شما کمک کند.

کار‌های پیش رو را بنویسید

هدف طرح اولیه این است که کمی شما را سازماندهی کند و سردرگمی‌تان از بین ببرد. یادداشت کردن کار‌هایی باید در آینده انجام دهید یکی از ویژگی‌هاییست که در طرح اولیه باعث ‌می‌شود تا سردرگمی شما کم شود. 

مزایای طرح اولیه

در این بخش به طور کلی به مزایای طرح اولیه می‌پردازیم.

 

از بین رفتن سردرگمی

قبل از تدوین طرح اولیه، وقتی شما در حال ایده پردازی هستید همه چیز گنگ و نامفهوم است و دلیل این موضوع این است که همه چیز در ذهن شما است. به همین خاطر است که شما سردرگم می‌شوید ولی مکتوب کردن ایده باعث می‌شود همه آن چیز‌هایی که ذهن‌تان را مشغول کرده‌اند بر روی کاغذ بیایند و تصمیم‌گیری شما درباره آن‌ها را آسان‌تر کند.

 

افزایش جدیت کار

احتمالا این جمله را شنیده‌اید که مکتوب کردن باعث افزایش جدیت کار می‌شود. اگر راستش را بخواهم بگویم همینطور است! همیشه مکتوب کردن ایده یا هر چیز دیگری در کسب‌و‌کار باعث می‌شود تا جدیت کار شما افزایش یابد. پس می‌توان نتیجه گرفت که نوشتن یک طرح اولیه باعث می‌شود شما کار را جدی‌تر پیش ببرید.

 مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست