مراحل تجاریسازی + راهنمای کاربردی تجاریسازی
تجاریسازی و فرایندهای آن
این روزها واژه «تجاریسازی» در کسبوکارهای مختلف زیاد به گوش میخورد، اما آیا میدانید این واژه چه مفهوم و معنای دارد؟ ما در این مقاله ابتدا تجاریسازی را تعریف و مزایای آن را بررسی میکنیم، در ادامه تجاریسازی محصول و راهاندازی محصول را با هم مقایسه میکنیم و در انتها مراحل تجاری سازی را در ۶ گام بررسی میکنیم و نمونههایی را مشاهده میکنیم.
تجاریسازی چیست؟
تجاریسازی فرآیند ارائه محصولات یا خدمات جدید به بازار است. عمل گستردهتر تجاریسازی مستلزم تولید، توزیع، بازاریابی، فروش، پشتیبانی مشتری و سایر عملکردهای کلیدی است که برای دستیابی به موفقیت تجاری محصول یا خدمات جدید حیاتی است.
چرا تجاریسازی مهم است؟
تجاریسازی فرآیندی است که به کسبوکارها اجازه میدهد تا مشکلات محصولات جدید را مطرح و حل کنند و آنها را به بازار عرضه کنند. این به شرکتها کمک میکند تا با بررسی عوامل مختلف تأثیرگذار، تصمیم بگیرند که چه زمانی یک محصول خاص را عرضه کنند. ممکن است عوامل متعددی بر یک محصول تأثیر بگذارد، مانند شرایط نامطلوب بازار یا ویژگیهای محصول که نیاز به تغییراتی دارند.
شرکتها برخی از انتخابهای حیاتی و تصمیمات استراتژیک را اتخاذ میکنند. یکی از بخشهای ضروری این فرآیند، تصمیمگیری برای راهاندازی است. شرکتها انتخاب می کنند که محصول خود را به بازار محلی، ملی یا بینالمللی عرضه کنند. آنها همچنین منابع موجود مانند ظرفیتهای عملیاتی و سرمایه را در نظر میگیرند، همچنین تحقیقات بازاریابی را برای تعریف گروه مصرفکننده اصلی خود انجام میدهند.
اهمیت تجاریسازی در حال حاضر بسیار مشهود است؛ در ادامه مزایای آن را مرور کنیم.
مزایای تجاریسازی
شرکتها محصولات و خدمات جدیدی را برای پاسخگویی به خواستههای بیپاسخ مشتریان ایجاد میکنند. آنها محصولاتی تولید میکنند که میتوانند بسیاری از مشکلات مصرفکنندگان را حل کنند و در مورد امکانسنجی، هزینهها و راههای اجرای استراتژی تجاریسازی تصمیمگیری کنند.
- انتخاب بهتر محصولات و خدماتی که مشتریان می توانند به دست آورند.
- افزایش نرخ بازگشت سرمایه
- فرآیند تولید کارآمد
- تصمیمات سنجیده
- کاهش هزینههای عمومی
اکنون که با مزایای تجاریسازی آشنا شدیم به بخش بعدی میرویم، جایی که تفاوت بین تجاریسازی محصول و راهاندازی محصول را مورد بحث قرار میدهیم.
تفاوت تجاریسازی محصول و راهاندازی محصول
مردم اغلب از کلماتی مانند «تجاری سازی» و «راه اندازی محصول» برای تعریف یک چیز استفاده میکنند. با این حال، این دو مفهوم فرآیندهای متفاوتی را نشان می دهند. دو عامل اصلی که این اصطلاحات را متفاوت میکند زمان و اهداف هستند.
راهاندازی محصول زمانی رخ میدهد که یک محصول ایجاد شده و آماده عرضه است. در این مرحله کسبوکارها استراتژیهای تبلیغاتی را پیادهسازی میکنند و از کانالهای متنوعی برای دستیابی به حداکثر نمایش استفاده میکنند. هدف اصلی در اینجا افزایش علاقه به محصول و افزایش آگاهی مشتری است.
تجاریسازی محصول فرآیندی است که قبل از آمادهشدن محصول شروع میشود. این شامل تبدیل ایدهها و مفاهیم خاص به محصولاتی است که توسط مخاطبان پذیرفته شده و در نهایت سودآوری بالایی به همراه خواهد داشت. این فرآیند شامل تولید، توزیع، بازاریابی و فروش است.
تجاریسازی مشتریان را قادر میسازد تا انتخاب گستردهتری از محصولات به دست آورند؛ همچنین به شرکتها اجازه میدهد درآمد بیشتری تولید کنند، کارایی را افزایش دهند و هزینهها را کاهش دهند. این یک فرآیند حیاتی است؛ زیرا مستلزم اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی است. آنها بر موفقیت یک محصول و به طور کلی یک شرکت تأثیر میگذارند. برای موفقیت، رهبران کسب و کار یک طرح تجاریسازی ایجاد میکنند. در ادامه مراحل تجاری سازی محصول را در ۶ گام به طور مفصل توضیح میدهیم.
مراحل تجاریسازی محصول در ۶ گام
۱. پیشنهاد خود را تعریف کنید.
۲. محصول را با هسته تجاری خود هماهنگ کنید.
۳. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
۴. محصول خود را تبلیغ کنید.
۵. از طرح فروش استفاده کنید.
۶. نتایجی را که تجاریسازی محصول شما میتواند به همراه داشته باشد، پیشبینی کنید.
مراحل تجاری سازی را میتوان در ۶ گام تعریف کرد. این فرآیند به شرکتها اجازه میدهد حجم و روشهای تولید را تعیین کنند، کانالهای توزیع را انتخاب کنند و تکنیکهای بازاریابی خاص را پیادهسازی کنند. در ادامه هر یک از مراحل را به طور مفصل مورد بحث قرار میدهیم.
۱. پیشنهاد خود را تعریف کنید.
یک بیانیه کلی ایجاد کنید که حاوی اطلاعات واضح و دقیق در مورد محصول شما باشد. مزایایی را که مشتریان می توانند پس از خرید آن به دست آورند را شرح دهید و مشکلاتی را که می تواند حل کند را ذکر کنید. به یاد داشته باشید که استراتژی قیمتگذاری خود را تعیین کنید و در مورد قیمت محصول خود برای مشتریان و سایر فروشگاه ها یا شرکتها تصمیم بگیرید.
۲. محصول را با هسته تجاری خود هماهنگ کنید.
شما باید درک کنید که محصول جدید شما چقدر به هسته تجاری (قدرت و شایستگی ها) نزدیک است و چندین جهت استراتژیک لازم برای برنامه تجاریسازی خود را تعریف کنید. اگر محصول شما مشابه محصولاتی است که شرکت شما قبلاً تولید کرده است، نیازی به استراتژیهای جدیدی برای تبلیغ محصول نخواهید داشت. با این حال، اگر محصول متنوعتر از هسته شما باشد، باید برای راهاندازی زیرساخت جدید کار بیشتری انجام دهید.
۳. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
با مشتریان فعلی خود شروع کنید و دریابید که آیا محصول جدید شما نیازهای آنها را برآورده می کند یا خیر. اگر میخواهید مخاطب جدید خود را تعریف کنید، میتوانید یک شخصیت خریدار ایجاد کنید تا همهچیز واضحتر شود. به یاد داشته باشید که مشخصات اولیه مشتری را در برنامه استراتژیک خود قرار دهید.
۴. محصول خود را تبلیغ کنید.
شما باید در رسانههای اجتماعی و بازاریابی ایمیلی خود فعال باشید تا به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید. شبکههای اجتماعی را که مشتریان شما از آنها استفاده میکنند، شناسایی کنید. استفاده از استوریهای اینستاگرام، تبلیغات پولی، قدرت نظرات رهبران، گوگل ادز، تبلیغات پیش از پخش در یوتیوب و بسیاری موارد دیگر را در نظر بگیرید.
۵. از طرح فروش استفاده کنید.
شما باید یک برنامه فروش برای محصول جدید خود تنظیم کنید. این به انتخاب استراتژیهایی کمک میکند که شما را قادر می سازد به خریدار ایدهآل خود برسید. این طرح جنبههای رشد کسب و کار را پوشش میدهد.
۶. نتایجی را که تجاریسازی محصول شما میتواند به همراه داشته باشد، پیشبینی کنید.
یکی از بخشهای حیاتی تجاریسازی، پیشبینی حجم فروش شرکت شما در سه سال آینده است. این پیشبینی شامل حاشیه ناخالص، مقادیر فروش، درآمد عملیاتی، مخارج سرمایه و بازده خالص داراییها میشود.
اکنون که مراحل تجاری سازی محصول خود را می دانید، بیایید به چند نمونه بپردازیم.
نمونههایی از تجاریسازی محصول
بسیاری از شرکتها محصولات مختلف زیادی را روانه بازار میکنند؛ اما فقط تعداد کمی از آنها را تجاری می کنند؛ زیرا این فرآیند شامل تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی است که زمان میبرد و بر موفقیت بازار تأثیر میگذارد.
تصور کنید که مثلاً یک شرکت رول دارچین وجود دارد. از یک استارتاپ کوچک رشد کرده و نتایج امیدوارکنندهای را نشان میدهد. این شرکت تصمیم میگیرد با فروش رولهای دارچین خود به صورت بستهبندی شده به فروشگاههای محلی،محصول خود را تجاری کند. در نتیجه مصرفکنندگان میتوانند محصولات خود را در مکانهای بیشتری خریداری کنند در نتیجه سود این شرکت را به شدت افزایش مییابد.
همین امر در مورد صنعت پوشاک نیز صدق میکند. فروشگاهی که لباس و لوازم جانبی میفروشد و مشتریان دائمی زیادی دارد میتواند به صورت آنلاین نیز مشتریان بیشتری را به دست آورد. فروشگاه میتواند با خدمات خردهفروشی آنلاین همکاری کند. می تواند در شهرهای مختلف محبوب شود و کالاهای خود را به افراد بیشتری تحویل دهد.
از این رو، تجاریسازی محصول مستلزم تولید، توزیع، بازاریابی، فروش و سایر کارکردهای ضروری برای دستیابی به موفقیت است. این زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت کوچک رشد کرده و آماده است تا به سطوح جدید و مخاطبان بیشتری برسد.
جمعبندی
در این مقاله ابتدا به این پرسش اساسی پاسخ دادیم که مفهوم تجاریسازی چیست و چرا باید شرکتها به سمت تجاریسازی پیش بروند، در ادامه، مزیتها و مراحل تجاری سازی را شرح دادیم؛ همچنین نمونههای تجاریسازی را بیان کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.
منابع: