تدوین بوم مدل کسب و کار یکی از فعالیت‌های سخت و زمان‌بر کسب‌و‌کار محسوب می‌شود که هر استارت‌آپی باید نگاه جدی به آن داشته باشند. از جهتی بسیاری از استارت‌آپ‌ها ممکن است با همدیگر همپوشانی داشته باشند به همین دلیل بررسی بوم‌ کسب و کار آن‌ها به ما در تدوین بوم کسب و کار خودمان کمک شایانی می‌کند. امروز در این مقاله قصد داریم به بررسی بوم کسب و کار دیجی‌کالا بپردازیم و بتوانیم از آن در مدل کسب و کار خود استفاده کنیم. البته لازم به ذکر است که این بررسی سطحی می‌باشد و بررسی عمیق این کسب‌و‌کار نیاز به وقت و زمان زیادی دارد.

با بوم کسب و کار آشنایی ندارید؟ مقالهٔ بوم کسب و کار چیست را مطالعه کنید.

بررسی بوم کسب‌و‌کار دیجی‌کالا

بخش اول: مشتریان دیجیکالا

این فروشگاه به خاطر خدمات وسیع مشتریان مختلفی نیز دارد. برای مثال همانطور که در تصویر می‌بینید هم فروشگاه‌هایی که قصد فروش محصولات خود را در دیجی‌کالا دارند و هم افرادی که قصد خرید از این فروشگاه دارند مشتری دیجی‌کالا محسوب می‌شوند. اما افرادی که قصد خرید از دیجی‌کالا را دارند نیز به چند دسته دیگر تقسیم می‌شوند. برای مثال افرادی که فرصت و زمان خرید حضوری را ندارند می‌توانند با صرف وقت کمی در دیجی‌کالا محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنند. همچنین تنوع محصولاتی که در دیجی‌کالا وجود دارد باعث شده تا افراد علاقمند خرید از این فروشگاه شوند چرا که می‌توانند همه کالا‌های مورد نیاز خود را در یک جا تهیه کنند.

بخش دوم: ارتباط با مشتریان

قبل از اینکه سراغ بررسی بخش ارتباط با مشتریان بوم کسب و کار دیجیکالا برویم باید توضیحاتی درباره ماهیت این بخش به شما بدهم. تنها بخشی که درباره آن بحث زیاد است و برای بسیاری مبهم است بخش ارتباط مشتریان است و هر کسی برداشت خود را از این بخش دارد اما در واقع این بخش به مدل تعامل کسب و کار با مشتری می‌پردازد. ما 6 مدل پیشفرض تعامل با مشتری داریم اما محدود به این 6 مدل نیستیم و می‌توانیم مدل‌های دیگری هم در نظر داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدل‌ها در گوگل سرچی بکنید 🙂

و اما می‌رسیم به بررسی مدل تعامل دیجی‌کالا با مشتری. یکی از مدل‌های پیشفرض ما، خدمات خودکار نام دارد که اتفاقا مدل تعامل با مشتریان دیجی‌کالا هم اینگونه است. در واقع تعامل مشتری با سرویس‌های خودکاری است که دیجیکالا توسعه داده است. برای مثال پروفایل مشتری، سیستم خرید اتوماتیک و…

بخش سوم: کانال توزیع

ماهیت دیجی‌کالا دیجیتال است و مسلما اکثر کانال‌های توزیع این کسب‌و‌کار هم دیجیتال می‌باشد مانند: اپلیکیشن، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و… البته اخیرا این کسب‌و‌کار اقدام به ایجاد فروشگاه‌های حضوری هم کرده ولی از آن طریق محصولات خود را توزیع نمی‌کند.

بخش چهارم: ارزش پیشنهادی

دیجی‌کالا برای هر گروه از مشتریان خود ارزش پیشنهادی متفاوتی ارائه می‌دهد که یک به یک به آن‌ها می‌پردازیم. برای مثال: فروشگاه‌های سنتی این امکان را پیدا می‌کنند که وارد فضای دیجیتال بشوند و فروش خود را افزایش می‌دهند. برای افرادی که فرصت کمی برای خرید دارند این ارزش ایجاد می‌شود که با صرف وقت کمی می‌توانند وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند. همچنین ارزش دیگری که این فروشگاه ایجاد می‌کند ارائه تنوع بالا محصولات است.

بخش پنجم: جریان درآمد

در این بخش هم مانند بخش قبل، دیجی‌کالا از مشتریان مختلف با روش‌های مختلفی کسب درآمد می‌کند. معمولا از خریداران به صورت فروش محصولات از انار خود و فروش اشتراک دیجی‌پلاس و همچنین از فروشگاه‌ها به صورت سود از فروش. همچنین از لجستیک هم کسب درآمد می‌کند.

بخش ششم: شرکای کلیدی

به دلیل حجم بالای خرید، دیجی‌کالا در حوزه‌های مختلف شریک کلیدی دارد. برای مثال: سرویس‌های لجستیک به دلیل حجم بالای ارسال کالا می‌توانند شریک کلیدی این فروشگاه باشند. همچنین درگاه‌های پرداخت هم بدلیل حجم بالای پرداخت شریک کلیدی محسوب می‌شوند. البته از انبارداران و تولیدکنندگان هم غافل نشیم!

بخش هفتم: فعالیت های کلیدی

عموما فعالیت‌های کلیدی دیجی‌کالا در حوزه نرم‌افزار و بازاریابی است. در واقع توسعه خدمات نر‌افزاری دیجی‌کالا همچنین جذب مشتری برای فروشگاه‌ها و… فعالیت کلیدی محسوب می‌شوند.

بخش هشتم: منابع کلیدی

دیجی‌کالا در این سال‌های فعالیت خود برای برند دیجیکالا هزینه‌ی زیادی کرده است و این برند یکی از مهمترین منابع کلیدی این کسب‌و‌کار است. همچنین نیرو‌های انسانی متخصص تربیت شده توسط کالچر این شرکت نیز منابع کلیدی محسوب می‌شوند. البته محتوا‌های تولید شده درباره محصولات هم جزو منابع کلیدی هستند.

بخش نهم: ساختار هزینه ها

عمده‌ی ساختار هزینه دیجی‌کالا هم معطوف به منابع انسانی، انبار و تجهیزات، دفتر و تجهیزات، سرور و متعلقات و… می‌شود.

مقاله همه چیز درباره طرح توجیه اقتصادی را در اینجا مطالعه کنید

 

,

 مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.