okr چیست؟ همه چیز درباره okr و kpi
حالا که به نیمه دوم سال رسیدیم، زمان خوبی است که تصمیماتی را که در ابتدای سال گرفتهایم بررسی کنیم. آیا به اهداف امسال دست یافتیم؟ چه تلاشهایی در جهت رسیدن به آنها کردهایم؟
به تصمیمات خود برای امسال فکر کنید. آیا از تلاش خود به نتایج دلخواه رسیدید؟ کدامیک از اقدامات موثر بود؟ کدامیک نبود؟ بررسی عملکرد کلی شما هنگام ارزیابی آنچه در طول سال انجام دادهاید مهم است.
اگر با فناوری و بازاریابی آشنایی دارید، احتمالاً اصطلاح “KPI” را شنیدهاید. ممکن است مفهوم”OKR” نیز برایتان آشنا باشد.
اگر با هیچ کدام آشنا نیستید، نگران نباشید چون دنیای فناوری، مملو از اصطلاحات و کلمات اختصاری پرهیاهو است و ثابتنگهداشتن آنها کار دشواری است.
حال ببینیم که هر کدام از اصطلاحات “KPI” و “OKR” دارای چه معنایی هستند و به تشریح آنها بپردازیم.
kpi چیست؟
شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) به عنوان معیارهای عملکردی تعریف میشوند که موفقیت یک سازمان یا فعالیت خاص را ارزیابی میکنند. KPIها میتوانند برای پروژهها، برنامهها، محصولات و انواع ابتکارات دیگر اعمال شوند. آنها میتوانند موفقیت هر چیزی از اهداف فروش گرفته تا معیارهای رسانههای اجتماعی را بسنجند.
منشأ دقیق KPIها ناشناخته است، اما عمل اندازهگیری عملکرد به قرن سوم بازمیگردد، زمانی که امپراتوران سلسله Wei در ۲۲۱-۲۶۵ پس از میلاد، عملکرد اعضای رسمی خانواده را ارزیابی کردند. امروزه، KPIها توسط سازمانهای بیشماری پذیرفته شدهاند و برای ارزیابی و پیشبینی موفقیت استفاده میشوند.
KPIها منحصربهفرد هستند. اغلب، شرکتها سعی میکنند از KPIهای مورد استفاده شرکتهای دیگر برای شرکت خود استفاده کنند اما متعجب میشوند که چرا اهداف آنها هرگز برآورده نمیشود. همانطور که هر کارمندی متفاوت است، هر سازمانی نیز متفاوت است. بنابراین KPIها باید با اهداف سازمانی خاص شما، نحوه برنامهریزی شما برای دستیابی به آنها و اینکه چه کسی میتواند بر اساس این اطلاعات عمل کند، تنظیم شود.
بهعنوان مثال فرض کنید KPI مدیریت محصول شما این باشد که سرنخهای واجد شرایط بازاریابی (MQL) را تا ۳۰٪ افزایش دهد. در اینجا نحوه تعریف آن آمده است:
What: افزایش MQLها تا ۳۰ درصد در امسال
Why: دستیابی به این هدف به کسب و کار اجازه میدهد تا سودآور شود
How: استخدام کارکنان فروش اضافی، بهبود استراتژیهای بازاریابی موجود، اتخاذ یک ابزار جدید، ایجاد محتوای بیشتر و …
Who: معاون بازاریابی مسئول این معیار است
When: این KPI به صورت فصلی بررسی می شود
OKR چیست؟
OKR یا Objective & Key Results (اهداف و نتایج کلیدی)، روشی برای تعریف و پیگیری اهداف و نتایج آنها است که معمولاً به صورت فصلی (3 ماهه) و سالانه تعریف میشود. این روش ابتدا در Intel ابداع شد. اما امروزه در شرکتهای بسیاری از جمله گوگل، لینکدین، توییتر، اوراکل، زیگنا و … به کار میرود. در واقع این شرکتها از KPI، به OKR سوئیچ کردهاند که عمومی هستند. بدین معنی که هر شخصی در شرکت باید قادر به دیدن این باشد که فرد دیگری در شرکت روی چه موضوعی کار میکند (و کارها در گذشته چگونه انجام شده است). تدوین OKR از بالاترین سطح سازمان شروع میشود و با OKR تک تک افراد سازمان خاتمه مییابد. OKR افراد به پروفایل وی (شماره تلفن، ایمیل و ..) متصل است. علاوه بر OKRهای زمان حال، OKRهای گذشته در سالهای قبل نیز در دسترساند. ۱۳سال است که در گوگل از مکانیزم OKR استفاده میشود.
حال که با مفهوم OKR آشنا شدیم، چند نمونه از OKR ببینیم:
OKR 1 شرکت:
- هدف: تبدیل به شماره ۱برنامه بهرهوری iOS
- نتیجه کلیدی ۱: انجام یک نظرسنجی برای شناسایی ده ویژگی پر درخواست و راهاندازی پنج مورد از مهمترین ویژگیهای پردرخواست تا ۱۵دسامبر
- نتیجه کلیدی ۲: انجام ده تست کاربر برای شناسایی مشکلات UX
- نتیجه کلیدی ۳: نشاندادن حداقل ۵۰٪ بهبود در رضایت از UX (از طریق نظرسنجی مشتری)
- نتیجه کلیدی ۴: کسب رتبهبندی ۲۰۰ پنج ستاره تا ۳۱دسامبر
OKR 2 شرکت:
- هدف: افزایش شناخت و آگاهی از برند
- نتیجه کلیدی ۱: افزایش تعامل رسانه ای تا ۲۰ درصد
- نتیجه کلیدی ۲: راهاندازی برنامه ارجاع مشتری را تا ۱ ژانویه
- نتیجه کلیدی ۳: گسترش دسترسی و دیدهشدن رسانه های اجتماعی به دو بازار هدف جدید
- نتیجه کلیدی ۴: برنامه رهبری فکر را با قراردادن مقالات مهمان در چهار سایت مرتبط با صنعت با رتبه الکسا حداقل ۳۰۰۰۰ گسترش دهید.
OKR تیم بازاریابی:
- هدف: افزایش مشارکت رسانه های اجتماعی تا ۳۵درصد
- نتیجه کلیدی ۱: تحقیق و شناسایی سه سایت محبوب رسانه های اجتماعی در بین دو مخاطب هدف جدید و ایجاد یک استراتژی تعامل تا اول ژانویه
- نتیجه کلیدی ۲: در شش چت توییتر شامل رهبران صنعت شرکت کنید
- نتیجه کلیدی ۳: در عرض سه ساعت به نظرات جدید فیس بوک پاسخ دهید
- نتیجه کلیدی ۴: افزایش تعداد دنبال کنندگان در فیس بوک و توییتر تا ۲۰درصد
OKR فردی:
- هدف: افزایش ۲۵درصدی تعداد ارتباطات رسانههای اجتماعی
- نتیجه کلیدی ۱: تعداد ارسال پست در توییتر را به ۸برابر در روز و فیس بوک را به ۳برابر در روز افزایش دهید
- نتیجه کلیدی ۲: در دو سایت جدید – LinkedIn و Quora یک حضور در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید
- نتیجه کلیدی ۳: به پنج گروه لینکدین با حداقل ۲۵۰۰ عضو بپیوندید و در مورد ده بحث محبوب در هر گروه نظرات خود را بنویسید.
- نتیجه کلیدی ۴: با ارسال سه پاسخ و یک سوال هر هفته، ۱۵ دنبال کننده در Quora به دست آورید
تفاوت بین KPI و OKR
یکی از تفاوتهای کلیدی بین OKR و KPI، مقصود از تعیین هدف است. اهداف KPI معمولاً قابل دستیابی هستند و خروجی یک فرآیند یا پروژه را نشان میدهند، درحالیکه اهداف OKR تا حدودی تهاجمیتر و جاهطلبانهتر هستند. باید توجه داشت درحالیکه اهداف OKR باید جسورانه باشند، نباید دستنیافتنی باشند. ایده پشت این استراتژی این است که با ایجاد OKRهای تهاجمی، میتوانید تیم خود (و خودتان) را به سمت عملکرد بهتر سوق دهید.
اهمیت اندازهگیری عملکرد
صرفنظر از اینکه کدام تکنیک را انتخاب میکنید، نتیجه نهایی این است: تنها راه بهبود، اندازهگیری و بررسی عملکرد است. اگر برای تعیین اهداف وقت نمیگذارید، یا آنها را تعیین میکنید اما در پایان سال یا سه ماهه آنها را مرور نمیکنید، فرصت عالی برای یادگیری و پیشرفت را از دست میدهید. به یاد داشتهباشید، شما در واقع میتوانید از شکستها و موفقیتهای گذشته درس بگیرید، بنابراین اجرای معیارهای عملکرد را در اولویت قراردهید تا از سرعت رسیدن شما و تیمتان به اهداف، شگفتزده شوید.
گیتی سپند چگونه میتواند به شما در تعریف اهداف تجاری کمک کند؟
بسیاری از سازمانها دچار ضعف بهرهوری و عدم احساس تعلق کارمندان به سازمان میشوند؛ اما راهحل این مشکلات داشتن OKR است، ما با برگزاری دوره آموزشی آشنایی با OKR و KPI و پیادهسازی آن در سازمان به شما کمک میکنیم که با ضعف بهرهوری مقابله کنید.
همین حالا شروع کنید و نتایج را با ما به اشتراک بگذارید.