همهچیز درباره سئو + چرا باید به سئو اهمیت بدیم؟
اگر به تازگی یک وبسایت راهاندازی کردهاید یا شروع به یادگیری طراحی وبسایت کردهاید احتمالا واژه سئو به گوشتان خورده است. سئو یکی از مهمترین فعالیتهایی است که شما باید برای وبسایتتان انجام دهید. در این مقاله میخواهیم به سوال سئو سایت چیست بپردازیم و سئو چیست را به زبان ساده برای شما توضیح دهیم.
بسیار خب! بهتر است شروع کنیم.
سئو سایت چیست؟
به مجموعه فعالیتهایی که در راستای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است، سئو یا SEO میگویند. SEO مخفف Search Engine Optimization است. این فعالیتها میتواند شامل موارد فنی مانند کدنویسی یا مواردی مانند تولید محتوا و لینکسازی باشند.
با گذشت زمان اهمیت تجربهکاربری افزایش مییابد؛ بههمین دلیل SEO را به شکل Search Experience Optimization هم معنا میکنند. امروزه پارامترهای مربوط به تجربهکاربری یکی از مهمترین پارامترهای سئو سایت هستند.
سئو از شاخههای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود و میتوان آن را بهعنوان یکی از مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ نام برد. معمولا کسبوکارها بودجهٔ زیادی صرف سئو میکنند. صنعت سئو چیزی بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد.
در بخش بعدی بهطور جزئی اهمیت سئو را بررسی میکنیم.
اهمیت سئو
بیایید با هم صادق باشیم؛ اخیرا کلیه فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ مورد توجه کسبوکارها قرار گرفته است. کسبوکارها بهطور دقیق از اهمیت این فعالیتها خبر ندارند و فقط برای اینکه این کار را انجام دهند، انجام میدهند. منظور من این است که این موضوع چیزی مانند مد شده است و کسبوکارها از اهمیت واقعی این کارها اطلاع ندارند.
بذارید در همین ابتدای مقاله به شما بگویم، همه کسبوکارها نیاز به سئو ندارند. شما باید بر اساس موضوع و نوع کسبوکارتان تصمیم بگیرید که از سئو بهره بگیرید یا خیر! در برخی از کسبوکار صرف بودجه سئو برای باقی روشهای بازاریابی بازدهی بیشتری دارد. بگذریم بیایید به لیستی از اهمیتهای سئو بپردازیم:
- سئو باعث افزایش ترافیک و بازدید سایت شما میشود.
- سئو باعث افزایش اعتماد مخاطبان به شما میشود؛ زیرا وقتی مخاطبان از طریق سرچ در گوگل به شما میرسند، نسبت به روشهای دیگر اعتماد بیشتر به شما پیدا میکنند.
- بیش از ۷۰ درصد مخاطبان روی ۵ نتیجه اول گوگل کلیک میکنند، پس شما نیاز دارید جزء ۵ رتبه اول باشید!
- بیش از ۴۰ هزار جستجو در ثانیه در گوگل انجام میشود. این یعنی مشتریان بالقوه بسیاری برای شما وجود دارند.
حال اگر تصمیم دارید فعالیتهای سئو را آغاز کنید، در بخش بعدی پاسخ مفصلی به سوال سئو سایت چیست دادهایم.
بخشهای مختلف سئو
بهطور کلی سئو، از سه بخش تکنیکال، داخلی و خارجی تشکیل شده است. هر کدام از این بخشها شامل فعالیتهایی است که در راستای بهینه سازی وبسایت هستند.
سئو تکنیکال
بهطور خلاصه به مجموع اقدامات فنی که باعث بهبود نتایج گوگل میشوند، سئو فنی گفته میشود؛ در واقع سئو فنی یا تکنیکال بهبود وبسایت برای خزندههای گوگل است. هر چقدر وبسایت شما برای رباتهای گوگل بهینهتر شود، صفحاتتان زودتر ایندکس میشوند.
بگذارید چند مثال در رابطه با سئو فنی برایتان بزنم. در سئو تکنیکال ما سعی میکنیم فایلهای وب مانند فایلهای جاوا اسکریپت را فشردهتر کنیم تا صفحات وبسایتمان سریعتر لود شوند. در مثالی دیگر داشتن گواهیهای امنیتی و امن بودن وبسایت فعالیتهای سئو فنی هستند.
سئو خارجی
تعریف یک خطی سئو خارجی: مجموع فعالیتهایی که در خارج از وبسایت شما برای نتایج بهتر در گوگل انجام میشوند. در این بخش سئو هیچ یک از کارها به داخل وبسایت شما مربوط نمیشود. بزرگترین فعالیتی که در سئو خارجی انجام میشود، لینکسازی و گرفتن بکلینک است. وبسایتهایی با اعتبار بالا زمانی که لینک وبسایت شما را در وبسایت خودشان قرار میدهند، گوگل سایت شما را بهعنوان یک سایت معتبر شناسایی میکند.
دیگر فعالیتهای سئو خارجی شامل موارد زیر میشود:
- دریافت اعتبار شبکههای اجتماعی
- برندسازی وبسایت و کسبوکار
- تولید محتوا در بلاگهای دیگران
- و…
سئو داخلی
سئو داخلی را شاید بتوان پر اهمیتترین بخش سئو دانست. همانطور که حدس میزنید، سئو داخلی به مجموع فعالیتهایی میگویند که در راستای نتایج بهتر گوگل در داخل وبسایت انجام میشوند. مواردی مانند تولید محتوا، لینکسازی داخلی، ساختار سایت و تگهای عناوین و… جزء سئو داخلی محسوب میشوند.
بسیاری از الگوریتمهای گوگل مربوط به سئو داخلی میشوند. برای مثال گوگل همچنان به صفحات بر اساس کلمات کلیدی رتبه میدهد یا بر اساس درک رباتها از محتوا و غنی بودن محتوا رتبههای SERP را جا به جا میکند.
انواع سئو
سئو میتواند انواع بسیاری داشته باشد؛ اما ما انواع سئو بر اساس پیروی از قوانین و تکنیکهای اصولی دستهبندی کردیم. در ادامه بهطور جزئی برایتان میگویم.
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید به معنی انجام فعالیتهای سئو در راستای قوانین و معیارهای موتورهای جستجو، مانند گوگل است. هر موتور جستجویی دارای قوانین و راهنماهایی برای سئو است. سئو کلاه سفید باعث بهبود نتایج گوگل میشود. تقریبا میتوان گفت بهترین نوع سئو، همین سئو کلاه سفید است. برخی از فعالیتهای سئو کلاه سفید شامل فهرست زیر است:
- تولید محتوای کاربردی و مخاطب محور
- بهبود ساختار و تجربهکاربری
- لینکسازی داخلی اصولی
- سرعت لود بالا
- استفاده از متاتگها
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه کاملا برعکس سئو کلاه سفید است. در این روش متخصصان از ضعفها و باگهای موتورهای جستجو و تکنیکهای نادرست برای بهدست آوردن نتایج گوگل استفاده میکنند. در صورت شناسایی شما توسط گوگل و موتورهای جستجو امکان پنالتی شدن وبسایت شما وجود دارد.
احتمالا برای شما هم رخ داده است که پس از جستجو در گوگل وقتی وارد وبسایت میشوید هیچ محتوای بهدرد بخوری مشاهده نمیکنید و فقط با سیل عظیمی از کلمات کلیدی مواجه میشوید. این کار یکی از کارهای سئو کلاه سیاه است.
سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری چیزی میان سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. این روش خطرناکتر از سئو کلاه سفید اما بهتر از سئو کلاه سیاه است. در واقع روشهای این نوع منجر به ممنوعیت از سمت موتورهای جستجو نمیشود؛ همچنین باعث میشود شما ترافیک بیشتری برای وبسایتتان جذب کنید. در واقع محتوایی که شما در سئو کلاه خاکستری منتشر میکنید توسط گوگل بهعنوان سئو کلاه سیاه شناخته نمیشود.
چگونه روی سئو سایت کار کنیم؟
در این مقاله سعی کردیم شما رو با جنبههای مختلف سئو مانند اهمیت، بخشهای مختلف و انواع آن آشنا کنیم. همچنین در ابتدا به سوال سئو سایت چیست پاسخ دادیم. اگر قصد دارید که روی سئو وبسایتتان کار کنید باید مهارت و دانشهای بیشتری بهدست بیاورید. برای این کار ما به شما دوره تکنیکهای سئو را معرفی میکنید. در این دوره مجموعهای از تکنیکهای سئو آموزش داده شده است؛ همچنین به طور دقیقتر موارد این مقاله ارائه شده است.