همه‌چیز درباره طرح توجیه اقتصادی یا طرح توجیهی + کاربرد‌های طرح توجیهی

همه‌چیز درباره طرح توجیه اقتصادی یا طرح توجیهی + کاربرد‌های طرح توجیهی

تا به حال اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکاری کرده‌اید و در نهایت شکست خورده‌اید؟ یا بر روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اید که در نهایت منجر به ضرر شما شده؟ همه این اتفاقات ناشی از بررسی نکردن ایده و کسب‌وکار است. برای بررسی دقیق ایده می‌توان یک طرح توجیهی تدوین کرد که بر اساس آن بتوان درباره سودده بودن یا ضرر ده بدون ایده تصمیم گرفت. در این مقاله به چیستی و کاربرد‌های طرح توجیه اقتصادی پرداختیم.

طرح توجیه اقتصادی چیست؟

طرح توجیه اقتصادی یا همان طرح توجیهی(به انگلیسی: Feasibility Study Report)  یک سند و یا طرحی است که توجیه‌پذیری یک ایده غالباً اقتصادی را بر اساس معیار‌های مختلف بررسی می‌کند. از این معیار‌ها می‌توان به موقعیت در بازار، فنی و مالی اشاره کرد. اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم در واقع طرح توجیهی به تجزیه‌وتحلیل یک ایده می‌پردازد. اغلب سرمایه‌گذاران از کارآفرینان یا ایده‌پردازان درخواست یک طرح توجیهی می‌کنند. این طرح توجیهی به آن‌ها کمک می‌کند تا با بررسی ابعاد مختلف ایده بتوانند به نتیجه برسند که آیا روی آن ایده سرمایه‌گذاری کنند. یا خیر.

بهترین زمان برای تدوین طرح توجیه اقتصادی قبل از صرف هزینه‌های زیاد و شروع پروژه‌ها است. این کار در همه پروژه‌ها به شما کمک می‌کند که از ضرر‌های مالی، اتلاف وقت و انرژی جلوگیری کنید؛ زیرا با  استفاده از طرح توجیهی به نتیجه رسیده‌اید که پروژه ارزش اجرا دارد یا خیر.

ممکن است در برخی از مقالات مشاهده کنید که بیزینس پلن و طرح توجیهی را یک چیز در نظر می‌گیرند. این باور غلط است درست است که طرح توجیهی و بیزینس پلن بسیار شبیه هم هستند؛ اما ساختار آن‌ها دارای تفاوت‌هایی است.

بخش‌های طرح توجیهی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم طرح توجیه اقتصادی یک ایده را از سه ابعاد بررسی می‌کند. برای مشخص‌کردن این سه بخش نیاز است که با مشاوران هر حوزه صحبت کنیم و مستندات را با کمک آن‌ها تکمیل کنیم. این ابعاد در کنار هم چشم‌اندازی از طرح به فردی که قرار است آن را اجرا کند می‌دهد.

مطالعه بازار

همان‌طور که از نام این بخش پیداست ما در این بخش به بررسی موقعیت محصول در بازار می‌پردازیم. در این بخش اقتصادی موضوعات مختلفی را مانند میزان تقاضا و عرضه، جایگاه رقبا در بازار، صادرات و واردات، روند تغییر و روش مارکو و… را بررسی می‌کنیم. مشخص‌کردن جامعه هدف و طراحی پرسونا یکی از مهم‌ترین کار‌های این بخش است.

توجیه‌پذیری فنی

در این بخش اقدام به بررسی طرح از لحاظ فنی و تکنیکالی می‌کنیم. موضوعاتی که در این بخش بررسی می‌شود شامل تدارکات موردنیاز، نیرو‌های فنی مورد، محل اجرای طرح، ظرفیت، دانش فنی موردنیاز، ساختار اجرایی و… است.

تجزیه‌وتحلیل مالی

در تجزیه‌وتحلیل مالی معیار‌هایی مانند نرخ سود و ریسک سرمایه بررسی می‌شود. در واقع در این بخش از طرح توجیه اقتصادی هر چیزی که مربوط به قسمت مالی پروژه است تجزیه‌وتحلیل می‌شود. برای مثال می‌توان عواملی مثل هزینه سرمایه، سود سالانه، هزینه نیرو انسانی، میزان سود و ضرر ترازنامه، هزینه تجهیزات و تدارکات و… را نام برد.

همچنین مطلوبیت اقتصادی طرح از دو نظر تحلیل اقتصادی (منفعت اجتماعی) و تحلیل مالی (تحلیل سرمایه‌گذار) بررسی شود.

کاربردهای طرح توجیهی

طرح توجیهی قبل از همه چیز دیتا برای ما محسوب می‌شود. قاعدتاً دیتای بیشتر و دقیق در تصمیم‌گیری‌های ما کمک می‌کند. پس به طور خلاصه می‌توانیم طرح توجیهی را یک دیتا در نظر بگیریم که ما را در تصمیم‌گیری‌ها یاری می‌کند. حال فرقی نمی‌کند ما از طرح توجیه اقتصادی برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری استفاده کنیم یا توسعه محصولات و کسب‌وکار خود.

برای تهیه طرح توجیهی می‌توانید از گیتی سپند کمک بگیرید فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
پاسخگوی سوالات شما هستیم!