بیش از 47 میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام عضو هستند. حدود 90 درصد کاربران اینستاگرام یک پیج تجاری را دنبال می کنند. این آمار نشان دهنده این است که حضور در شبکه های اجتماعی و بازاریابی در آن امری اجتناب ناپذیر است. امروز در این مقاله سعی کردیم به طور جامع به بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان Social Media Marketing بپردازیم.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی در شبکه های اجتماعی به معنی استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی است. می توان گفت که به دلیل حضور گسترده جامعه در شبکه های اجتماعی آن ها را به یکی از کانال های بازاریابی پر بازده تبدیل کرده است. بازاریابی شبکه های اجتماعی زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ و یک روش بازاریابی درونگرا است که موفقیت در آن نیاز به صبر و استمرار دارد. شبکه های اجتماعی یک کانال فروش مستقیم محسوب نمی شوند ولی مکمل مناسبی هستند.

اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی دارای اهمیت زیادی است. ما اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی را از دو جهت بیان می کنیم:

اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

دسترسی به تعداد زیادی از افراد جامعه هدف

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم تعداد زیادی از افراد جامعه در شبکه های اجتماعی حضور دارند. بنابراین می توان گفت که تعداد زیادی از افراد جامعه هدف کسب و کار ما نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارند. این باعث می شود که ما در یک کانال بازاریابی و هزینه کمتر بتوانیم مشتریان زیادی را جذب کسب و کارمان کنیم. 

ارتباط مستقیم و دو طرفه با مخاطبان

و اما یکی دیگر از اهمیت های شبکه های اجتماعی ارتباط دو طرفه با مخاطبان است. اینکه شما بتوانید با مشتریان خود تعامل برقرار کنید مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. در واقع شما با این کار باعث ایجاد وفاداری برند در مشتریان خود می شوید. این وفاداری در نهایت منجر به بازاریابی دهان به دهان می شود که یکی از پر بازده ترین روش های بازاریابی است.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی مزایای فروانی دارد. در این بخش به تعدادی از مزایای این روش بازاریابی پرداختیم:

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

افزایش آگاهی از برند

آگاهی برند به این معنی است که وقتی مخاطبی قصد خرید محصولی در حوزه ما را داشته باشد برند ما را به عنوان یک تولید کننده آن محصول به یاد داشته باشد. ما در شبکه های اجتماعی می توانیم این آگاهی از برند را ایجاد کنیم.

تعامل با مشتریان

اینکه ما می توانیم در بستر شبکه های اجتماعی با مشتریان خود صحبت کنیم، نظرات شان را بشنویم و با آن ها تعامل داشته باشیم یکی از مزیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی می باشد. همه ی این تعاملات در نهایت منجر به ایجاد وفاداری مشتریان نسبت به برند و کسب و کار ما می شود.

تاثیرگذاری بر سئو

یکی از معیار های سئو که اخیرا توسط گوگل ارائه شده سوشال سیگنال است. در واقع این معیار بر اساس فعالیت ما در شبکه های اجتماعی، انتشار و ارسال لینک های سایت ما و… نتایج سئو ما را بهبود می بخشد.

دریافت اطلاعات درباره مشتریان

داشتن داده و اطلاعات می تواند به ما در تصمیم گیری و انجام کار ها کمک کنید. ما می توانیم در شبکه های اجتماعی اطلاعاتی درباره مشتریان خود و… کسب کنیم و با این اطلاعات محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشیم. حتی با استفاده از این اطلاعات می توانیم محصولات جدیدی را تولید و ارائه دهیم.

نظرات افراد درباره کسب و کار شما

کاربران شبکه های اجتماعی مدام درباره برند ها و کسب و کار ها صحبت می کنند. در واقع شما با رصد شبکه های اجتماعی می توانید بفهمید که مردم درباره برند شما چه فکری می کنند و در صورت صلاح دید تغییراتی در فرآیند های برندینگ خود بدهید.

در کدام شبکه اجتماعی بازاریابی کنیم؟

یکی از مهمترین کارهایی که در شروع سوشال مدیا مارکتینگ باید انجام بدهید، انتخاب شبکه ی اجتماعی متناسب با کسب و کارتان است. وقتی ما برای کاری هزینه می کنیم باید به درست ترین روش ممکن آن را انجام بدهیم تا کارمان پر بازده باشد. 

اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، هر شبکه ی اجتماعی مخاطب خاص خودش را دارد. پس در نتیجه ما باید در مرحله ی اول مخاطبان هدف کسب و کارمان را مشخص کنیم و سپس بر اساس مخاطبان خود شبکه ی اجتماعی متناسب با آن ها را برای بازاریابی انتخاب کنیم. در ادامه چند شبکه اجتماعی معروف را معرفی می کنیم و با استفاده از مثال هایی تلاش برای درک بهتر این مطلب می کنیم. 

کدام شبکه های اجتماعی را برای بازاریابی انتخاب کنیم؟

اینستاگرام

کمتر کسی وجود دارد که این شبکه اجتماعی را نشناسد و عضو آن نباشد، پس وقت را برای معرفی تلف نمی کنیم و نکات مهمی درباره آن  می گوییم. 

اینستاگرام در واقع به دلیل محبوبیت بالا و حضور طیف گسترده ای از جامعه در آن به مرجع شبکه های اجتماعی تبدیل شده. اهمیتی ندارد که شما یک میوه فروشی هستید یا یک مرکز ارائه خدمات مهندسی، در هر صورت شما یک صفحه در اینستاگرام دارید. اما با این حال نیز اینستاگرام برای همه کسب و کار مناسب نیست و شما باید به همان روشی که در بخش قبل گفتیم شبکه های اجتماعی را بسنجید.

لینکدین

لینکدین در سال 2003 تاسیس شد. تا سال 2020 حدود 800 میلیون نفر در این شبکه ی اجتماعی عضو شده اند. لینکدین یک شبکه ی اجتماعی با محوریت تجارت و کسب و کار است و بیشتر افراد متخصص و کارآفرینان در آن حضور دارند. همچنین یکی از ویژگی های مهم لینکدین سیستم کاریابی آن می باشد.

کسب و کار های B2B اغلب از این شبکه ی اجتماعی برای بازاریابی در فضای دیجیتال استفاده می کنند.

توییتر

توییتر یک شبکه ی اجتماعی ارائه دهنده میکرو بلاگ است. این شبکه ی اجتماعی سال 2006 توسط جک دورسی تاسیس شده و تا کنون حدود 400 میلیون نفر کاربر دارد. 

توییتر فرهنگ و حال و هوای خاص خودش را دارد، تا زمانی که در توییتر فعالیت نکنید نمی توانید فرهنگ آن را درک کنید. در توییتر سرعت انتشار و از بین رفتن محتوا ها بالاست. برای اینکه بتوانید در توییتر موفق شوید باید خلاقیتی بالایی داشته باشید. شما می توانید تعدادی از کسب و کار های فعال در توییتر و محتوا های خلاقانه شان را در زیر ببینید:

تیک تاک

یکی از جدیدترین شبکه های اجتماعی است که با این حال توانسته افراد زیادی را جذب خود کند. این شبکه ی اجتماعی در سال 2016 در چین و در 2017 به طور جهانی عرضه شد. در تیک تاک امکان انتشار ویدیو های کوتاه 3 تا 60 ثانیه ای وجود دارد. در این شبکه ی اجتماعی چالش های مختلفی برگزار می شود، در واقع می توان گفت این شبکه اجتماعی چالش محور است.

بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

قبل از این که به تعریف بازاریابی محتوایی بپردازیم باید تعریف خودمان را از محتوا مشخص کنیم. 

به هر چیزی که در کانال های دیجیتال یا غیر دیجیتال منتشر شود و توسط انسان قابل درک باشد محتوا می گویند. برای مثال همه ی کلیپ های طنز و خنده داری که در اینستاگرام می بینید، همه ی موسیقی هایی که در گوش می دهید یک محتوا محسوب می شوند. 

بازاریابی محتوایی چیست؟

خب حالا نوبت به تعریف بازاریابی محتوایی می رسد. بیاید بازاریابی محتوایی را بر اساس یک مثال تعریف کنیم، فرض کنید یک کسب و کار عسل می فروشد. شما وقتی وارد پیج اینستاگرام این کسب و کار می شوید، محتوا هایی درباره مزایای عسل و فواید پزشکی آن می بینید. سپس متوجه می شوید راه حل مشکل شما استفاده از عسل است. بعد مطالعه این محتوا ها کنجکاو تر می شوید و وارد سایت این کسب و کار می شوید، در قسمت بلاگ سایت نیز محتوا هایی راجع به طرز تهیه خوراکی های مختلف با عسل می بینید. بعد اینکه این محتوا ها را هم مطالعه کردید مجاب می شوید که عسل بخرید و از فواید از استفاده کنید. 

بله، همانطور که در این مثال دیدید شما توسط محتوا مجاب شدید تا مقداری عسل خریداری کنید. این تمام کاری است که بازاریابی محتوایی انجام می دهد و در نهایت باعث افزایش فروش می شود. 

رابطه بازاریابی محتوایی با بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اگر بخواهم به طور خلاصه خدمتتان عرض کنم، بازاریابی شبکه های اجتماعی عملا بدون بازاریابی محتوایی هیچ کاربردی ندارد. در واقع باید شبکه های اجتماعی را یک کانال بازاریابی فرض کنیم که با استفاده از روش بازاریابی محتوایی در آن اقدام به جذب مشتری می کنیم. 

4 سایت آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

اگر تصمیم گرفتید در این حوزه عمیق تر شوید و دانش خود را افزایش دهید، می توانید از وبسایت های زیر مهارت های مختلفی در بازاریابی شبکه های اجتماعی کسب کنید.

معرفی 4 سایت برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

1-دیجیتالینگ

دیجیتالینگ خود را اینگونه معرفی می کند: مدرسه‌ای برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ با چاشنی تجربه‌ها. در واقع نکته مثبت این وبسایت ارائه آموزش بر اساس تجربه است. اگر مدتی مشغول به کار کردن باشید این مهم را درک می کنید که تجربه و انتقال تجربه چقدر ارزشمند است و باعث پیشرفت می شود. در دیجیتالینگ تمرکز بر آموزش لینکدین، تلگرام، محتوا و پادکست است. برای وارد شدن به مدرسه دیجیتالینگ اینجا کلیک کنید.

2-آکادمی نوین

آکادمی یکی از جامع ترین سایت های آموزش بازاریابی است. در نوین شیر مرغ تا جون آدمیزاد یافت می شود، یعنی شما می توانید مقاله هایی درباره اصول و انواع بازاریابی تا سئو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی پیدا کنید. همچنین آکادمی نوین دوره های مختلفی از جمله آموزش دیجیتال مارکتینگ ارائه می دهد. مقالات نوین را مشاهده کنید.

3-کالج تپسل

کالج تپسل بر آموزش دیجیتال مارکتینگ تمرکز کرده است. به طوری شما می توانید مهارت های مختلفی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیاموزید. آموزش همه ی مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتر نیاز دارد در کالج تپسل یافت می شود. در این سایت هر مهارت دیجیتال مارکتینگ به صورت یک بلوک یادگیری طراحی شده که به صورت قدم به قدم شما را با این مهارت ها آشنا می کند. آموزش های کالج تپسل را فرا بگیرید.

4-رسانه دی ام برد

دی ام برد یکی از رسانه های پر طرفدار دیجیتال مارکتینگ در ایران است که در کنار اخبار دیجیتال مارکتیگ آموزش هایی هم در این حوزه ارائه می دهد. یکی از مزیت های دی ام برد این است که متخصصان این حوزه مقاله هایی را درباره مهارت های مختلف دیجیتال مارکتینگ منتشر می کنند و از این طریق تجربه خود را انتقال می دهند. البته تیم رسانه دی ام برد هم به صورت تخصصی آموزش هایی تولید می کنند. در دی ام برد مقالات دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.

امروز در این مقاله سعی کردیم درباره ابعاد مختلف بازاریابی شبکه های اجتماعی صحبت کنیم. در واقع اکنون بازاریابی در شبکه های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است زیرا زندگی تمام افراد با سوشال مدیا گره خورده است. اگر این مقاله برای شما مفید بود خوشحال می شویم که آن را به دوستان خود ارسال کنید.

 

, ,

 مقالات پیشنهادی

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • علیرضا ابراهیمیان
    دی 30, 1400 3:26 ب.ظ

    سلام بر تیم خوب گیتی سپند
    تشکر از شما بابت معرفی مدرسه دیجیتالینگ🙏👌😊

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.