راهنمای جامع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی + معرفی 4 سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

راهنمای جامع بازاریابی در شبکه های اجتماعی + معرفی 4 سایت آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

بیش از 47 میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام عضو هستند. حدود 90 درصد کاربران اینستاگرام یک پیج تجاری را دنبال می‌کنند. این آمار نشان‌دهنده این است که حضور در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی در آن امری اجتناب‌ناپذیر است. امروز در این مقاله سعی کردیم به طور جامع به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا همان Social Media Marketing بپردازیم.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به معنی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی است. می‌توان گفت که به دلیل حضور گسترده جامعه در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را به یکی از کانال‌های بازاریابی پربازده تبدیل کرده است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ و یک روش بازاریابی درون‌گرا است که موفقیت در آن نیاز به صبر و استمرار دارد. شبکه‌های اجتماعی یک کانال فروش مستقیم محسوب نمی‌شوند؛ ولی مکمل مناسبی هستند.

اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارای اهمیت زیادی است. ما اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را از دو جهت بیان می‌کنیم:

اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

دسترسی به تعداد زیادی از افراد جامعه هدف

همان‌طور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم تعداد زیادی از افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند؛ بنابراین می‌توان گفت که تعداد زیادی از افراد جامعه هدف کسب‌وکار ما نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. این باعث می‌شود که ما در یک کانال بازاریابی و هزینه کمتر بتوانیم مشتریان زیادی را جذب کسب‌وکارمان کنیم.

ارتباط مستقیم و دوطرفه با مخاطبان

و اما یکی دیگر از اهمیت‌های شبکه‌های اجتماعی ارتباط دوطرفه با مخاطبان است. اینکه شما بتوانید با مشتریان خود تعامل برقرار کنید مزایای زیادی برای کسب‌وکار شما دارد. در واقع شما با این کار باعث ایجاد وفاداری برند در مشتریان خود می‌شوید. این وفاداری در نهایت منجر به بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌شود که یکی از پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی است.

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مزایای فراوانی دارد. در این بخش به تعدادی از مزایای این روش بازاریابی پرداختیممزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

افزایش آگاهی از برند

آگاهی برند به این معنی است که وقتی مخاطبی قصد خرید محصولی در حوزه ما را داشته باشد برند ما را به‌عنوان یک تولیدکننده آن محصول به یاد داشته باشد. ما در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم این آگاهی از برند را ایجاد کنیم.

تعامل با مشتریان

اینکه ما می‌توانیم در بستر شبکه‌های اجتماعی با مشتریان خود صحبت کنیم، نظراتشان را بشنویم و با آن‌ها تعامل داشته باشیم یکی از مزیت‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. همهٔ این تعاملات در نهایت منجر به ایجاد وفاداری مشتریان نسبت به برند و کسب‌وکار ما می‌شود.

تأثیرگذاری بر سئو

یکی از معیارهای سئو که اخیراً توسط گوگل ارائه شده سوشال سیگنال است. در واقع این معیار بر اساس فعالیت ما در شبکه‌های اجتماعی، انتشار و ارسال لینک‌های سایت ما و… نتایج سئو ما را بهبود می‌بخشد.

دریافت اطلاعات درباره مشتریان

داشتن داده و اطلاعات می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری و انجام کارها کمک کنید. ما می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی درباره مشتریان خود و… کسب کنیم و با این اطلاعات محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشیم. حتی با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم محصولات جدیدی را تولید و ارائه دهیم.

نظرات افراد درباره کسب‌وکار شما

کاربران شبکه‌های اجتماعی مدام درباره برندها و کسب‌وکارها صحبت می‌کنند. در واقع شما با رصد شبکه‌های اجتماعی می‌توانید بفهمید که مردم درباره برند شما چه فکری می‌کنند و در صورت صلاح دید تغییراتی در فرایندهای برندینگ خود بدهید.

در کدام شبکه اجتماعی بازاریابی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در شروع سوشال‌مدیا مارکتینگ باید انجام بدهید، انتخاب شبکهٔ اجتماعی متناسب با کسب‌وکارتان است. وقتی ما برای کاری هزینه می‌کنیم باید به درست‌ترین روش ممکن آن را انجام بدهیم تا کارمان پربازده باشد.

اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، هر شبکهٔ اجتماعی مخاطب خاص خودش را دارد. پس در نتیجه ما باید در مرحلهٔ اول مخاطبان هدف کسب‌وکارمان را مشخص کنیم و سپس بر اساس مخاطبان خود شبکهٔ اجتماعی متناسب با آن‌ها را برای بازاریابی انتخاب کنیم. در ادامه چند شبکه اجتماعی معروف را معرفی می‌کنیم و با استفاده از مثال‌هایی تلاش برای درک بهتر این مطلب می‌کنیم

کدام شبکه های اجتماعی را برای بازاریابی انتخاب کنیم؟

اینستاگرام

کمتر کسی وجود دارد که این شبکه اجتماعی را نشناسد و عضو آن نباشد، پس وقت را برای معرفی تلف نمی‌کنیم و نکات مهمی درباره آن  می‌گوییم.

اینستاگرام در واقع به دلیل محبوبیت بالا و حضور طیف گسترده‌ای از جامعه در آن به مرجع شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده. اهمیتی ندارد که شما یک میوه‌فروشی هستید یا یک مرکز ارائه خدمات مهندسی، درهرصورت شما یک صفحه در اینستاگرام دارید. اما بااین‌حال نیز اینستاگرام برای همه کسب‌وکار مناسب نیست و شما باید به همان روشی که در بخش قبل گفتیم شبکه‌های اجتماعی را بسنجید.

لینکدین

لینکدین در سال 2003 تأسیس شد. تا سال 2020 حدود 800 میلیون نفر در این شبکهٔ اجتماعی عضو شده‌اند. لینکدین یک شبکهٔ اجتماعی با محوریت تجارت و کسب‌وکار است و بیشتر افراد متخصص و کارآفرینان در آن حضور دارند. همچنین یکی از ویژگی‌های مهم لینکدین سیستم کاریابی آن است.

کسب‌وکارهای B2B اغلب از این شبکهٔ اجتماعی برای بازاریابی در فضای دیجیتال استفاده می‌کنند.

توییتر

توییتر یک شبکهٔ اجتماعی ارائه‌دهنده میکرو بلاگ است. این شبکهٔ اجتماعی سال 2006 توسط جک دورسی تأسیس شده و تا کنون حدود 400 میلیون نفر کاربر دارد.

توییتر فرهنگ و حال و هوای خاص خودش را دارد، تا زمانی که در توییتر فعالیت نکنید نمی‌توانید فرهنگ آن را درک کنید. در توییتر سرعت انتشار و ازبین‌رفتن محتواها بالاست. برای اینکه بتوانید در توییتر موفق شوید باید خلاقیتی بالایی داشته باشید. شما می‌توانید تعدادی از کسب‌وکارهای فعال در توییتر و محتواهای خلاقانه‌شان را در زیر ببینید:

تیک تاک

یکی از جدیدترین شبکه‌های اجتماعی است که بااین‌حال توانسته افراد زیادی را جذب خود کند. این شبکهٔ اجتماعی در سال 2016 در چین و در 2017 به طور جهانی عرضه شد. در تیک تاک امکان انتشار ویدئو های کوتاه 3 تا 60 ثانیه‌ای وجود دارد. در این شبکهٔ اجتماعی چالش‌های مختلفی برگزار می‌شود، در واقع می‌توان گفت این شبکه اجتماعی چالش محور است.

بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی

قبل از این که به تعریف بازاریابی محتوایی بپردازیم باید تعریف خودمان را از محتوا مشخص کنیم.

به هر چیزی که در کانال‌های دیجیتال یا غیردیجیتال منتشر شود و توسط انسان قابل‌درک باشد محتوا می‌گویند. برای مثال همهٔ کلیپ‌های طنز و خنده داری که در اینستاگرام می‌بینید، همهٔ موسیقی‌هایی که در گوش می‌دهید یک محتوا محسوب می‌شوند.

بازاریابی محتوایی چیست؟

خب حالا نوبت به تعریف بازاریابی محتوایی می‌رسد. بیاید بازاریابی محتوایی را بر اساس یک مثال تعریف کنیم، فرض کنید یک کسب‌وکار عسل می‌فروشد. شما وقتی وارد پیج اینستاگرام این کسب‌وکار می‌شوید، محتواهایی درباره مزایای عسل و فواید پزشکی آن می‌بینید. سپس متوجه می‌شوید راه‌حل مشکل شما استفاده از عسل است. بعد مطالعه این محتواها کنجکاوتر می‌شوید و وارد سایت این کسب‌وکار می‌شوید، در قسمت بلاگ سایت نیز محتواهایی راجع به طرز تهیه خوراکی‌های مختلف با عسل می‌بینید. بعد اینکه این محتواها را هم مطالعه کردید مجاب می‌شوید که عسل بخرید و از فواید از استفاده کنید.

بله همان‌طور که در این مثال دیدید شما توسط محتوا مجاب شدید تا مقداری عسل خریداری کنید. این تمام کاری است که بازاریابی محتوایی انجام می‌دهد و در نهایت باعث افزایش فروش می‌شود.

رابطه بازاریابی محتوایی با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

اگر بخواهم به طور خلاصه خدمتتان عرض کنم، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عملاً بدون بازاریابی محتوایی هیچ کاربردی ندارد. در واقع باید شبکه‌های اجتماعی را یک کانال بازاریابی فرض کنیم که با استفاده از روش بازاریابی محتوایی در آن اقدام به جذب مشتری می‌کنیم.

۴ سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

اگر تصمیم گرفتید در این حوزه عمیق‌تر شوید و دانش خود را افزایش دهید، می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر مهارت‌های مختلفی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب کنید

معرفی 4 سایت برای آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

۱-دیجیتالینگ

دیجیتالینگ خود را این‌گونه معرفی می‌کند: مدرسه‌ای برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ با چاشنی تجربه‌ها. در واقع نکته مثبت این وب‌سایت ارائه آموزش بر اساس تجربه است. اگر مدتی مشغول به کارکردن باشید این مهم را درک می‌کنید که تجربه و انتقال تجربه چقدر ارزشمند است و باعث پیشرفت می‌شود. در دیجیتالینگ تمرکز بر آموزش لینکدین، تلگرام، محتوا و پادکست است. برای واردشدن به مدرسه دیجیتالینگ اینجا کلیک کنید.

۲-آکادمی نوین

آکادمی یکی از جامع ترین سایت های آموزش بازاریابی است. در نوین شیر مرغ تا جون آدمیزاد یافت می‌شود، یعنی شما می توانید مقاله هایی درباره اصول و انواع بازاریابی تا سئو و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. همچنین آکادمی نوین دوره های مختلفی از جمله آموزش دیجیتال مارکتینگ ارائه می دهد. مقالات نوین را مشاهده کنید.

۳-کالج تپسل

کالج تپسل بر آموزش دیجیتال مارکتینگ تمرکز کرده است. به طوری شما می توانید مهارت های مختلفی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیاموزید. آموزش همه ی مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتر نیاز دارد در کالج تپسل یافت می‌شود. در این سایت هر مهارت دیجیتال مارکتینگ به صورت یک بلوک یادگیری طراحی شده که به صورت قدم به قدم شما را با این مهارت ها آشنا می کند. آموزش های کالج تپسل را فرا بگیرید.

۴-رسانه دی ام برد

دی ام برد یکی از رسانه های پر طرفدار دیجیتال مارکتینگ در ایران است که در کنار اخبار دیجیتال مارکتیگ آموزش هایی هم در این حوزه ارائه می دهد. یکی از مزیت های دی ام برد این است که متخصصان این حوزه مقاله‌هایی را درباره مهارت‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ منتشر می‌کنند و از این طریق تجربه خود را انتقال می‌دهند. البته تیم رسانه دی ام برد هم به صورت تخصصی آموزش‌هایی تولید می‌کنند. در دی ام برد مقالات دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.

امروز در این مقاله سعی کردیم درباره ابعاد مختلف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم. در واقع اکنون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا زندگی تمام افراد با سوشال‌مدیا گره‌خورده است. اگر این مقاله برای شما مفید بود خوشحال می‌شویم که آن را به دوستان خود ارسال کنید.

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • علیرضا ابراهیمیان
    دی 30, 1400 3:26 ب.ظ

    سلام بر تیم خوب گیتی سپند
    تشکر از شما بابت معرفی مدرسه دیجیتالینگ🙏👌😊

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up