بررسی بوم کسبوکار اسنپ + نمونه پرشده
در مقاله پیش رو پس از مرور مفهوم بوم مدل کسبوکار به بررسی بخشهای مختلف بوم کسبوکار اسنپ میپردازیم. پس اگر به دنبال نقشه راهی برای کسبوکارتان میگردید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
بوم مدل کسبوکار، همچنانکه از واژه بوم مشخص است، یک مدل تصویری و ترسیمی است که در آن باید به ۹ پرسش کلیدی در زمینه کسبوکار پاسخ داد و هر یک از این پاسخها را هم به بخش مشخصی از بوم کسبوکار مربوط میشوند.
موضوعات مطرح شده در بوم مدل کسبوکار به سه دسته اصلی تقسیم میشوند:
- سمت راست: مشتری و ارتباط با مشتری
- سمت چپ: فضای هسته کسبوکار
- بخش مرکزی بوم: ارزشآفرینی و ارزش پیشنهادی کسبوکار
برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بوم کسبوکار چیست را مطالعه کنید.
بخش اول: بخش مشتریان
امروزه تقریباً همه اقشار جامعه میتوانند مشتریان اسنپ به شمار آیند، علاوه بر مسافرین درونشهری، افرادی که از فروشگاهها داروخانهها رستورانها و … سفارش آنلاین میدهند میتوانند از اسنپ استفاده کنند.
افرادی که برای سفر به شهرها و حتی کشورهای مختلف قصد خرید بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما را دارند نیز میتوانند مشتری اسنپ باشند. همچنین افرادی که قصد گرفتن مشاوره در زمینههای مختلف دارند میتوانند از اسنپ برای رفع نیاز خود اقدام کنند.
بخش دوم: ارتباط با مشتریان
مشتریان در صورت سؤال میتوانند بهصورت تلفنی یا در سایت اسنپ و انواع شبکههای اجتماعی اسنپ با تیم پشتیبانی در ارتباط باشند. همچنین رانندگان و شرکای اصلی از طریق دفاتر نمایندگی واقع در شهرهای مختلف میتوانند ارتباط حضوری برقرار کنند.
بخش سوم: کانال توزیع
تمامی خدماتی که در بخش مشتریان بیان شد تنها در اپلیکیشن اسنپ قابلاستفاده است، برخی تماسها بهصورت تلفنی از شرکت صورت میگیرد که جهت پیگیری امور مشتریان و یا رانندگان انجام میپذیرد. سیستم تحویل حضوری سفارشات نیز بخشی از کانالهای توزیع کسبوکار اسنپ است.
بخش چهارم: جریان درآمدی
درآمدهای اولیه این شرکت از پورسانتی بود که از رانندگان دریافت میکرد و این به جهت ایجاد ارتباط مسافران با رانندگان بود، در ادامه جهت معرفی سایر کسبوکارها (فروشگاهها، داروخانهها، مراکز تفریحی، رستورانها و …) به مشتریان نیز از صاحبان کسبوکارها پورسانت دریافت میکند.
بخش پنجم: ارزش پیشنهادی
یکی از ضعفهای سیستم جابهجایی سنتی مسافر که با نام «تاکسی تلفنی» معروف است، این است که راننده در مسیرهای یکطرفه باید پس از رساندن مسافر به مقصد، بدون مسافر به محل دفتر تاکسی تلفنی بازگردد. مگر اینکه مسافر دیگری همان موقع از آن نقطه بخواهد به محل دفتر تاکسی تلفنی سفر کند که احتمال بسیار کمی وجود دارد؛ بنابراین طبق این سیستم هزینههای اضافهای به هر دو طرف (هم راننده و هم مسافر) تحمیل میگردد.
گذشته از آن در سیستم سنتی هر راننده باید مدت زیادی برای گرفتن یک مسافر در صف بماند، پلتفرم اسنپ برای ازبینبردن چنین مشکلاتی ایجاد شد. از ارزشهای پیشنهادی آن میتوان به کاهش هزینههای سفر، تسریع زمان سفر، ۲۴ ساعته بودن و در دسترسپذیری آسان، تقاضای بالا برای مسافران و رانندگان اشاره کرد.
بخش ششم: فعالیتهای اصلی (کلیدی)
اصلیترین فعالیت اسنپ را میتوان برقراری رابطه بین مسافر و راننده دانست. در کنار این سعی میکند در هر منطقه بین مسافران و رانندگان آن منطقه توازن ایجاد کند؛ بنابراین برای این مورد سعی در جذب رانندگان و بازاریابی مسافرین میکند. علاوه بر این موارد، توسعه نرمافزار برای ایجاد رابط کاربری سادهتر و بهتر را میتوان از فعالیتهای اصلی یا کلیدی اسنپ نام برد. در بخش سفارشات نیز ایجاد ارتباط بین مشتری و کسبوکار از فعالیتهای اصلی یا کلیدی اسنپ است.
بخش هفتم: منابع اصلی
در بخش منابع اصلی اسنپ، پس از زیرساختهای فنی و تکنولوژی و برندینگ میتوان بهتمامی پرسنل و رانندگان بهعلاوه تمامی مسافرانی که از این خدمات استفاده کردهاند اشاره کرد.
بخش هشتم: شرکای اصلی
اگر بخواهیم تنها به بخش جابهجایی مسافر نگاه بیندازیم، میتوانیم شرکتهای پرداخت آنلاین را بهعنوان شرکای اصلی اسنپ نام ببریم اما همانطور که میدانید اسنپ در حال حاضر با بسیاری از مراکز درمانی، رستورانها، فروشگاهها، داروخانهها، هتلها و … برای ارائه خدمات همکاری میکند.
بخش نهم: ساختار هزینهها
در این بخش هزینههایی که برای نیروی انسانی تخصیص داده میشود، لحاظ میشود. علاوه بر این هزینههای توسعه اپلیکیشن و بازاریابی جهت جذب رانندگان و تبلیغات بیشتر جزو هزینهها به شمار میآیند.
جمعبندی
تدوین بوم مدل کسبوکار یکی از فعالیتهای سخت و زمانبر محسوب میشود که هر استارتآپی باید نگاه جدی به آن داشته باشند. از جهتی بسیاری از استارتآپها ممکن است با همدیگر همپوشانی داشته باشند به همین دلیل بررسی بوم کسبوکار آنها به ما در تدوین بوم کسبوکار خودمان کمک شایانی میکند.
در این مقاله بخشهای مختلف بوم کسبوکار اسنپ را مورد بررسی قرار دادیم، به این صورت که به سه بخش :
- مشتریان و ارتباطات،
- فضای هسته کسبوکار
- ارزشآفرینی و ارزش پیشنهادی کسبوکار
تقسیم کرده و به تشریح هر یک پرداختیم.
یکی از کارهایی که تیم گیتی سپند در آن فعالیت دارد تدوین بوم اختصاصی برای کسبوکار شماست.
برای آشنایی با بوم کسبوکار دیجیکالا کلیک کنید.