این مقاله اولین قسمت از سلسله مقالات راه‌اندازی کسب و کار است. ما در این مقالات به مراحل راه اندازی یک کسب و کار پرداختیم و درهر دوشنبه‌ یک مرحله از این مراحل را با شما به اشتراک می‌گذاریم. انتشار این مقالات چیزی حدود 2 ماه طول می‌کشد پس نظرات شما می‌تواند به بهبود این مقالات در طی این فرآیند کمک کند. برویم سراغ اصل مطلب!

چیزی حدود 95 درصد از ایده‌های محصول جدید با شکست مواجه می‌شوند. همچنین 90 درصد از استارت‌آپ شکست می‌خورند. این آمار‌ها فقط نشان‌دهنده‌ی اهمیت ایده‌ کسب و کار را نشان می‌دهد بنابراین بیایید سراغ این موضوع مهم برویم و بفهمیم که چگونه یک ایده برای کسب و کار خود بسازیم!

تعریفی از ایده کسب و کار

تعریفی از ایده کسب و کار

اگر مقالات من را خوانده باشید می‌دانید که زیاد به ویکی‌پدیا ارجاع می‌دهم در اینجا هم می‌خواهم به تعریف ویکی‌پدیا از ایده مراجعه کنم:«ایده، مثال، صورت، انگاره یا طرح، در حقیقت یک تصور ذهنی است. ایده‌ها همچنین می‌توانند مفاهیمی انتزاعی باشند که به شکل تصاویر ذهنی ارائه نمی‌شوند. شاید بتوان ایده‌دادن را نخستین گام برای حل یک مشکل یا برآورده‌کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه‌حلی است که انسان در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر می‌کند.»

بر اساس این توضیح ویکی‌پدیا می‌توانیم نتیجه بگیریم که ایده کسب و کار نخستین گام برای حل نیاز افراد(یا همان ارائه یک ارزش) و دریافت یک ارزش متقابل از آن‌ها(در اغلب موارد پول!) است. خیلی خلاصه بخواهم بگویم، ایده کسب و کار یک راه‌حل برای مشکلات و نیاز‌های مردم است.

چگونه ایده سازی کنیم؟

چگونه ایده سازی کنیم؟

بسیار خب! حالا که با مفهوم ایده و ایده کسب و کار آشنا شدیم وقت آن رسیده که بفهمیم که چگونه می‌توانیم یک ایده کسب و کار پیدا کنیم. در این بخش ما سه روش را آموزش دادیم ولی ممکن است شما از راه‌های دیگر هم به ایده‌های کسب و کار برسید. خلاصه که محدودیتی وجود ندارد!

تولید نمونه داخلی

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید از طریق آن به یک ایده کسب و کار برسید تولید نمونه داخلی کسب و کار‌ها یا محصولاتی است که در داخل کشور وجود ندارد. متاسفانه یا خوشبختانه این موضوع یکی از مزایای تحریم‌ها می‌باشد زیرا کسب و کار‌های بین‌المللی در کشور نمی‌توانند حضور داشته باشند و این فرصتی برای بازآفرینی است.

البته ما درباره خوب یا بد بودن این روش نظری نداریم ولی بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها مانند دیجی‌کالا، اسنپ، علی بابا و… که امروزه بازیگران اصلی اکوسیستم استارت‌آپی ایران هستند از این طریق راه‌اندازی شده‌اند.

پیدا کردن ایده کسب و کار از این راه مستلزم این است که شما به دست به سرچ باشید و با گوگل و زبان انگلیسی رابطه‌ی خوبی داشته باشید و اقدام به کردن ایده‌هایی کنید که در ایران وجود ندارند. 

البته یک موضوع مهمی هم اینجا وجود دارد؛ صرفا همه‌ی ایده‌هایی که در ایران وجود ندارند جوابگو نیستند زیرا بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها بر اساس فرهنگ، آداب و رسوم و معیار‌هایی از این دست ایجاد شده‌اند. شما باید به این نکته توجه کنید که ایده باید با فرهنگ ایران سازگار باشد و مردم تمایل به استفاده از آن داشته باشند.

طوفان فکری

طوفان فکری یکی از روش‌های متداول تیم‌های استارت‌آپی برای ایده سازی است. این روش معمولا به این صورت است که افراد تیم در یک جلسه حضور پیدا می‌کنند و ایده‌های خود را بیان می‌کنند سپس در حین بیان کردن ایده‌ها افراد به ترکیب ایده‌های خود با دیگران یا بهبود ایده‌ها فکر می‌کنند و سر انجام در یک همفکری که توسط چند ذهن و چند شخصیت انجام شده یک ایده کسب‌وکار متولد می‌شود. 

طوفان فکری معمولا روشی خوب برای پیدا کردن راه‌حل جهت حل نیاز‌ها و مسائل می‌باشد. و اما بپردازیم به چهار قاعده اصلی طوفان فکری که در ویکی‌پدیا آمده است:

۱- عدم محدودیت تعداد ایده‌ها

هرچه تعداد ایده‌هایی که تولید می‌شوند بیش‌تر باشد، احتمال دست یافتن به یک راه‌حل اساسی و اثربخش بیش‌تر است.

۲-اجتناب از انتقاد

اگر در مواجههٔ اولیه با یک ایده، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک جو مناسب برای تولید ایده‌های غیرمعمول فراهم می‌شود؛ و همچنین باعث بازشدن فکر افراد می‌شود و استفاده از این متد سبب ایجاد دامنه زیادی از راه حل‌های باورنکردنی می‌شود.

۳-استقبال از ایده‌های غیرمعمول

ممکن است ایده‌های غیرمعمول رویکردهای جدیدی را به مسئله فراهم کنند و منجر به راه‌حل‌های بهتری نسبت به ایده‌های معمول شوند.

۴-ترکیب و بهبود ایده‌ها

می‌توان با ترکیب دو ایدهٔ خوب، به ایده‌ای بهتر رسید که از هر دو ایدهٔ قبلی کامل‌تر باشد. 

 

نیازسنجی

بسیاری از کسب‌و‌کار‌های بزرگ و صنایع هستند که نیاز‌های فناورانه و… دارند و حاضرند برای حل مشکل خود هزینه کنند. همانطور که گفتیم ایده کسب و کار یک راه حل برای حل نیاز است پس شما می‌توانید به صنایع رجوع کنید و با ارائه راه‌حل برای نیاز‌های آن‌ها یک کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنید. البته این روش، روشی متداول نیست ولی بسیار نو و تازه است. گروه گیتی سپند نیز در این حوزه فعال است و با شناسایی نیاز‌های صنایع و برگزاری رویداد به افراد و شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا اقدام به حل نیاز‌ها کنند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

چگونه ایده خود را بسنجیم؟

چگونه ایده خود را بسنجیم؟

پیدا کردن ایده کسب و کار آخر راه نیست بلکه ممکن است شما این کار را چندین و چند بار انجام بدهید زیرا باید ایده‌ای که پیدا کردید را تست کنید تا فهمید آن ایده قابل انجام و سود ساز است یا خیر. بسیاری از کارآفرین‌ها بخاطر انجام ندادن این کار متحمل ضرر‌های بزرگی شده‌اند. در این بخش درباره دو روش سنجیدن ایده صحبت می‌کنیم. باید بدانید که این روش‌ها بسیار رایج هستند.

تولید حداقل محصول قابل ارائه MVP

فکر می‌کنم که کمی خسته شده باشید پس در این قسمت به یک ویدیو اکتفا می‌کنیم 🙂

 

تست مامان

تست مامان

صادق باشید! تا به حال چند بار به هوای تعریف و تایید ایده‌تان توسط مادرتان شروع با کار بر روی آن ایده کرده‌اید و شکست خورده‌اید. یا اینکه پس از تعریف و تشویق افراد برای تولید ایده‌تان مجبور شدید شرکت خود را بخاطر عدم فروش محصول تعطیل کرده‌اید. در واقع ایده این بحث این است که شما اگر بتوانید نظر واقعی مادرتان را درباره ایده‌تان بدانید احتمالا می‌توانید تشخیص دهید که آیا ایده شما جوابگو است یا خیر.

بگذارید کمی عمیق‌تر شویم. تست مامان یک روش رایج برای ارزیابی ایده کسب و کار است که بعد از انتشار کتاب تست مامان مورد توجه کارآفرینان و… قرار گرفت. در واقع ویژگی اصلی این تست ارائه روش‌هایی برای رسیدن به نظرات و نتایج واقعی افراد درباره ایده شماست. انجام این تست از اوجب واجبات هر ایده‌ای است. 

برای یادگیری این تست می‌توانید کتاب تست مامان را در اینجا تهیه کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره اعتبارسنجی ایده می‌توانید مقاله اعتبارسنجی ایده چیست را مشاهده کنید!

چند نمونه ایده کسب و کار (این لیست آپدیت می‌شود)

نکاتی که قبل از دیدن ایده‌ها باید بدانید:

  1. برخی از ایده‌ها کاملا نو هستند و ممکن است در جایی وجود نداشته باشند. این ویژگی متمایز این لیست نسبت به باقی لیست‌هاست.
  2. این لیست هر چند مدت یکبار آپدیت می‌شود و ایده‌هایی به آن اضافه می‌شود
  3. درباره ایده‌ها توضیحات زیادی داده نشده زیرا ما معتقدیم یک کارآفرین باید دست به سرچ باشد و بتواند اطلاعات مورد نیازش را استخراج کند. 
  4. شما برای دریافت مشاوره درباره ایده‌ها می‌توانید از خدمت مشاوره گیتی سپند کمک بگیرید.

مدرسه زندگی

ضعف سیستم آموزشی ایران برای همه آشکار است. این ضعف فرصتی شده تا بتوان کارآفرینی کرد و دانش‌آموزان زندگی واقعی را آموزش داد و همینطور از طریق آن کسب درآمد کرد.

ما شما رو سورپرایز می‌کنیم

تصور کنید تولد همسرتان فرا رسیده و هیچ ایده‌ای برای سورپرایز کردن آن ندارید. خب این کار را به تیم ما بسپارید!

مک دونالد اما ایرانی

ویژگی‌های اصلی مک دونالد چیست؟ حالا آن ویژگی‌ها را با متریال ایرانی تصور کنید.

پلتفرم منتورینگ مجازی

متخصصان جونیور، کارآفرینان، دانش‌آموزان و… نیاز به راهنمایی و منتورینگ دارند. پل میان منتور‌ها و آنان باشید.

مصالح ساختمانی از میکروپلاستیک‌ها

در آب‌ها برای مثال دریاچه‌ها و… قطعات ریزی ار پلاستیک وجود دارد که شما با جمع‌آوری آن‌ها و تولید آجر و مصالح ساختمانی از آن‌ها به معنای واقعی کارآفرینی می‌کنید.

 

امیدوارم که به خوبی با گام اول راه‌اندازی کسب‌و‌کار آشنا شده باشید و پایه‌ریزی خوبی برای کسب و کارتان داشته باشید.

 مقالات پیشنهادی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.