بخشبندی بازار چیست؟ همهچیز درباره بخشبندی بازار
بر اساس تحقیقات هاروارد بیزنیس 85 درصد از 30000 محصول جدید در آمریکا بهخاطر بخشبندی غلط بازار شکست میخورند. این آمار نشاندهنده اهمیت بخشبندی بازار بهصورت صحیح است. در این مقاله سعی کردیم تا درباره بخشبندی بازار و روشهای مختلف آن صحبت کنیم.
بخشبندی یا دستهبندی بازار چیست؟
ابتدا به تعریفی از کاتلر در این باره میپردازیم: بخشبندی بازار یا Market Segmentation یعنی تقسیمکردن یک بازار به بخشهای مختلف با تعریف مشخص برای هر بخش. هر بخش مجموعهای از مشتریان هستند که نیازهای مشابهی دارند. وظیفه یک مارکتر این است که یک بازار را بهصورت صحیح تقسیمبندی کند و تصمیم بگیرد که کدام یک از بخشها را هدف قرار دهد. میتوان گفت تعریف کاتلر تعریفی جامع و کامل است.
نکاتی در تعریف کاتلر وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. برای مثال بخشبندی برای بازار انجام میشود این به معنی است که بخشبندی سمت تقاضا انجام میشود نه عرضه.
چرا باید بخشبندی انجام شود؟
بخشبندی بازار از جهات مختلفی برای ما مهم است و انجام آن دارای اهمیت است. چند دلیل برای چرایی انجام این کار را در لیست زیر بیان کردیم:
- بخشبندی به ما در تصمیمگیری برای اینکه چه کسانی مشتریان ما هستند و چه کسانی نیستند کمک میکند.
- برای اینکه تبلیغات و بازاریابی با بازدهی بالا داشته باشیم نیاز داریم تا بخشبندی بازار انجام دهیم.
- بخشبندی در تدوین استراتژیهای مختلف مثل قیمتگذاری دخیل است.
- همچنین برای بهبود تجربه کاربری محصول و ارائه ارزش پیشنهادی، بخشبندی کمک شایانی به ما میکند.
انواع روشهای بخشبندی بازار
شما میتوانید بخشبندی بازار را بر اساس معیارهای مختلفی انجام دهید. این کار تا حد زیادی مربوط به محصول و کسبوکار شما میشود. شما باید تصمیم بگیرید که بر اساس محصول خودتان کدام معیار برای بخشبندی مناسب است.
بر اساس ویژگیهای روانشناختی
این نوع بخشبندی بر اساس عقاید، ارزشها، علایق، ویژگیهای شخصیتی، سبک زندگی، نگرش و… مشتریان به گروههای مختلف تقسیم میشوند. برای مثال کسبوکارهایی که ایده و محصول مرتبط با تناسباندام دارند ای نوع بخشبندی استفاده میکنند.
بر اساس ویژگیهای جغرافیایی
در بخشبندی بر اساس ویژگیهای جغرافیایی، مشتریان را بر اساس مرزهای جغرافیایی به گروههای مختلف تقسیم میکنیم. این موضوع ازاینجهت مهم است که با تغییر محیط و اقلیم افراد نیز تغییر میکنند. بهخاطر همین شما هم باید فرایندهای کسبوکار خود را تقسیم کنید.
بر اساس ویژگیهای رفتاری
در این روش بخشبندی بر حسب الگوهای تصمیمگیری و رفتارها انجام میشود. معیارهای این روش چیزهایی مثل نحوه مصرف، روش استفاده، سبک زندگی، الگو خرید و… هستند. بگذارید با یک مثال موضوع را سادهتر کنیم. افراد میانسال را در نظر بگیرید آنها معمولاً علاقه دارند که از غذاهای سالمتر استفاده کنند؛ ولی در مقایسه با جوانان و نوجوانان میفهمید که این گروه تمایل بیشتری به استفاده از فستفودها دارند.
بخشبندی بازار بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی
بخشبندی بر اساس عناصری مانند سن، تحصیلات، شغل، ملیت، نژاد، اندازه خانواده و… را بخشبندی جمعیتشناختی مینامند. یکی از سادهترین روشهای بخشبندی همین روش است.
مزایای بخشبندی بازار
تبلیغات هدفمند:
در واقع مشخصکردن مشتریان بهدرستی و گروهبندیکردن آنها باعث میشود که ما تبلیغات کسب و کارمان را به طور هدفمندتری انجام بدهیم. یعنی بر اساس هر گروه تبلیغات مناسب برای آن گروه انجام دهیم.
تدوین و توسعه استراتژیهای صحیح:
وقتی مشتریان ما مشخص باشند ما میتوانیم استراتژیهای کسبوکار خود را بر اساس آنها تدوین کنیم. در واقع این کار باعث میشود تا ما استراتژیهای درستی بر اساس مشتریان توسعه بدهیم.
افزایش رشد:
بدیهی است که بخشبندی بازار باعث افزایش رشد ما میشود؛ زیرا ما بهدرستی محصولات خود را توسعه میدهیم و به فروش میرسانیم.
نرخ بازگشت سرمایه بالا:
این مزیت به تبلیغات هدفمند مربوط است. اگر ما تبلیغات کسب و کارمان را بهصورت هدفمند انجام دهیم در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه بالایی خواهیم داشت. برای مطالعه بیشتر درباره نرخ بازگشت سرمایه میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.
ارائه ارزش پیشنهادی بهتر:
مشخصشدن مشتریان ما باعث میشود تا نیازهای آنان را بهتر کشف و درک کنیم به همین جهت میتوانید ارزشهای پیشنهادی بهتری را به آنان ارائه دهیم.
اگر فکر میکنید که برای بخشبندی بازار نیاز به مشاوره دارید میتوانید از خدمات مشاوره گیتی سپند استفاده کنید!