چگونه بهترین نام را برای کسب وکار خود انتخاب کنیم ؟ استراتژی و مثال های واقعی
نامگذاری کسبوکار شما میتواند یک فرایند استرسزا باشد. شما میخواهید نامی را انتخاب کنید که دوام داشته باشد. در صورت امکان هم ارزشهای شما و هم ویژگیهای متمایزکننده شرکت شما را در خود جای دهد. اما غربالگری لیستهای طولانی از اسامی با گروه متمرکز از خانواده و دوستان میتواند نتایج مختلط را به دست آورد. آیا استراتژی یا فرمولی در این باره وجود دارد؟؟
از طرف دیگر، یک شرکت نامگذاری برای یادگیری اطلاعات بیشتر در مورد فرهنگ شما و آنچه در مورد شما بینظیر است سؤالاتی را مطرح میکند – چیزهایی که میخواهید با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنید.
سوال فیلیپ دیویس
یک مورد که فیلیپ دیویس، بنیانگذار تنگستن براندینگ، یک شرکت نامگذاری مستقر در کارولینای شمالی، در برودر، از کارآفرینان سؤال میکند “آیا شما میخواهید در جا بزنید یا بایستید؟”
ساده به نظر میرسد چه کسی نمیخواهد ایستادگی کند؟ اما دیویس توضیح میدهد كه برخی مشاغل آنقدر نگران بهدستآوردن اعتبار در حوزه خود هستند که موضوع اصلی و واقعیت در آن حل نمیشود بهاینترتیب نامی عجیبوغریب را انتخاب میکنند
مشاغل بزرگتر نیز میتوانند به اسامی ضعیف پایان دهند؛ اما به دلایل دیگری. الکساندرا واتکینز، مدیر ارشد نوآوری Eat My Words ، یک شرکت نامگذاری مستقر در سانفرانسیسکو میگوید: “آنها پول و وقت زیادی را برای آزمایش یک نام قرار دادهاند تا اطمینان حاصل کنند که کسی به این توهین نمیکند و همه آن را درک میکنند. به همین دلیل شرکتهای بزرگتر با نامهای اهلی، توصیفی و مسطح به پایان میرسند.”
راهنمای زیر به شما کمک میکند تا یک علامت تجاری قابل دفاع و نام قابل تشخیص و قابل جستجو را انتخاب کنید.
چگونه نام کسبوکار خود را بیابیم؟
با استفاده از ترفندهای زبانی
بهعنوان یک تجارت کوچک، احتمالاً شما در انتخاب نام خود کمی جسورانهتر هستید. در اینجا چند روش برای تبدیل این غریزه به دستهای که شایسته کسب وکار شما باشد، آورده شدهاست:
- نامی را انتخاب کنید که خود را به بازی بکشید Words Words ، شرکت نامگذاری است. این شرکت، تصمیم گرفت با این استراتژی با موضوع غذا با اسم خود بازی کند. بهعنوانمثال، وبلاگ آن “سینک آشپزخانه” نامیدهشده است. این موضوع میتواند بازاریابی و وسیله کسبوکار کلامی را با خود به همراه داشته باشد.
- یک اسم قوی باید ساده باشد – هجی کردن و تلفظ کردن برای مبتدیان را آسان کنید و برای مخاطبان خود معنی دهید، نه فقط برای شما بلکه برای تمام مخاطبین معنی داشته باشد . واتکینز میگوید: “هر زمان که بخواهید نام خود را توضیح دهید یا بابت نام آن عذرخواهی کنید، فقط ارزش برند خود را کاهش میدهید.”
حتماً نام دامنه خود را در نظر بگیرید
این امر مسلم است که دامنههای ساده، بهویژه کلمات منفرد در زبان انگلیسی، روزبهروز دشوارتر میشوند، اما متخصصان هنوز نتوانستند به این سؤال پاسخ دهند که چگونه نام شرکت خود را به یک حوزه جستجو و بهیادماندنی تبدیل کنند؟؟
بهعنوانمثال، واتکینز معتقد است که “در عصر اینترنت شما اسمی را نمیخواهید که متفاوت از آنچه به نظر میرسد باشد. مردم نمیتوانند شما را بهصورت آنلاین پیدا کنند و شما همواره باید نام خود را برای مردم هجی کنید. “کریستوفر جانسون، نویسنده وبلاگ” بازرس نام “، برعکس، به Digg و Flickr بهعنوان نمونهای از شرکتهای وب اشاره میکند که اشتباهات بهیادماندنی ایجاد کردهاند. اشتباهات او همچنین پیشنهاد میکند که “شما باید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید دامنه شما ترافیک جستجوی عمومی را ضبط کند، یا اینکه آیا میخواهید این مبنای یک مارک [بینظیر] باشد.” این همه بستگی به استراتژی بازاریابی شما و اینکه چگونه انتظار دارید مشتریان شما را پیدا کنند، دارد
اگر انتظار داشته باشید که یک دامنه با کمتر از شش حرف پیدا کنید، فکر دیگری به ذهنتان برسد. متأسفانه اکثر آنها هم اکنون توسط شرکتهای قانونی و یا توسط تصرفکنندگان تصرف شدهاند.
با عبارات مختلف بازی کنید – واتکینز نمونهای از شرکتی به نام آتشبازی است که شمع میسازد. عباراتی مانند lightmyfire.com میتواند بدون قربانی کردن نام برند بهراحتی به حافظه سپرده شوند
از یک کلمه خارجی استفاده کنید – نمونهها شامل Acer ، یک فروشنده رایانه شخصی است و نام آن به معنای لاتین “حاد” یا “تیز” است. Mahalo ، یک سکو Q&A که نامش به معنی تشکر از شما در هاوایی است و اوبونتو یک سیستمعامل است که نام خود را از یک فلسفه آفریقایی از بیعتها و روابط بینفردی گرفته است
به روندها توجه نکنید – “دیویس میگوید: ” بیش از حد برقراردادن کلمات کلیدی در نام دامنه شما یک استراتژی کوتاهمدت است که مبتنی بر الگوریتمهای فعلی گوگل است، و گوگل قبلاً چندین بار الگوریتمهای خود را تغییر دادهاست. دیویس پیشنهاد میکند یکی دیگر از راههای نزدیکشدن به SEO ، خرید صفحات کلمات کلیدی و هدایت آنها به صفحه اصلی برند شما است این یک استراتژی مهم قلمداد میشود.
نیاز به تغییر نام مجدد
بعضی اوقات شرکتها بدون پیشبینی از نتایج از آمارها نام خود را تغییر میدهند که غالباً نتیجهٔ به جز رسوایی عمده در کسبوکار ندارد. در موارد دیگر، فقط به این دلیل است که نام اولیه شرکت از تحریک کافی برخوردار نبوده است. اما مدیران ارشد که دارای تجربه بیشتر هستند از این کار پرهیز میکنند و نیاز به تغییر نمیبینند
واتکینز میگوید: “مردم فکر میکنند که نام آنها نسبت به آنچه که انجام میدهند دارای حقوقی بیشتری است، بنابراین نترسید که خود را معرفی کنید.”
یکی از اشتباههای رایج که صاحبان مشاغل کوچک مرتکب آن شوند، نامگذاری مشاغل خود بعد از راهاندازی است که تعداد زیادی از نتایج بد برای داشتن نام شرکت مشهور وجود دارد.
واتکینز میگوید: “اگر نام خود را به آن گره نزنید، فروش شرکت در آینده آسانتر خواهد بود.” نام دیگری غیر از خود شما نیز کار بهتری برای گفتن داستان شرکت شما انجام میدهد. وی میافزاید: “الكساندرا واتكینز بهغیراز مادرم و دوستانم برای كسی به معنای چیزی نیست.”
شما همچنین باید مراقب باشید که خود را با نام خود محدود نکنید. این بدان معناست که در مورد نحوه گسترش تجارت خود میتوانید پیشبینی کنید.
بهعنوان نمونه،
واتکینز میگوید، “اگر امروز کمربند میسازید، اما شرکت شما ممکن است به تولید زین و چیزهای دیگر با چرم بپردازد، خود را به نامی محدود نکنید که فقط با کمربند صحبت کند.”
دیویس میافزاید: “وقتی مردم از اول شروع میکنند، آنها خیلی مشتاق هستند كه به بازار بیایند و به یك كشش در بیایند، بهگونهای كه تمایل دارند به سمت اسامی بسیار لفظی، توصیفی، كاربردی بروند و این اسامی در آخر محدود میشوند.” او حتی تا آنجا پیش میرود كه میگوید نامهای محدود دلیل اصلی بودن شرکتهایی مانند Best Buy از رقبایی همچون RadioShack و CompUSA است.
ازآنجاکه کسبوکار ها تمایل دارند که بعداً در چرخههای بعدی خود مجدداً از آن استفاده کنند، غالباً پول بیشتری نسبت به زمان شروع کار دارند. در نتیجه، آنها میتوانند نظر بیرونی بیشتری را در روند انتخاب نام خود بخوانند. دیویس میگوید، اما این همیشه چیز خوبی نیست.
دیویس میگوید: “من میبینم که تعداد زیادی از اسامی از بین برده شدهاند که از مارکهای خوبی برخوردار هستند زیرا [شرکتها] وقتی اسمی را برای مردم میگذارند زمینه ارائه نمیدهند.” اگر به مردم نگویید که شرکت شما چه کاری انجام میدهد یا شما میخواهید نام آنرا بیرون بیاورد ، تمام آنچه را میتوانید جمعآوری کنید تصادفی است.
اینها از جمله استراتژیهای موجود در دنیای واقعی قلمداد میشود نظر خود را درباره استراتژیهای دیگر برای ما ارسال کنید
گیتی سپند آماده ارائه خدمات به کسبوکار های نو پا و شرکتهای دانشبنیان