اکوسیستم کارآفرینی کشور در دهه اخیر با رشد محسوسی همراه بوده است که شاید یکی از مهمترین دلایل آن توسعه تعداد شرکتهای دانش بنیان و افزایش پهنای باند اینترنت کشور باشد. با افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و جایگزینی فرهنگ کارآفرینی با کارمندی، سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر ارگان های متولی حمایت از این شرکت ها همچون صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به سمت توسعه خدمات توانمندسازی سوق پیدا کرده است. در همین راستا یکی از مهم ترین گام ها، تاسیس مراکز تخصصی توانمندسازی استانی بوده است که با هدف توسعه زیست بوم و برخورداری متناسب تمام کارآفرینان از خدمات توانمندسازی در استانهاست. در این مراکز خدمات بسیار متنوعی با استفاده از ظرفیت های بومی همان استان به صورت رایگان در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.
مرکز توانمندسازی زنجان یکی از ده مرکز پیشرو در کشور بوده است که پس از استان هایی همچون فارس، اصفهان، قزوین، یزد و کرمانشاه از ابتدای سال ۹۹ توسط کارگزاری گیتی سپند خرم به صورت جدی فعالیتهای خود را آغاز کرده است.
این مرکز در سه محور نشستهای تخصصی، خدمات مشاوره ای کسب و کار و نشستهای ترویجی دانش بنیان فعالیت میکند که به طور ویژه خدمات کاملا رایگان در اختیار شرکت ها قرار می گیرد؛
برگزاری دوره های آموزشی و نشست های پرسش و پاسخ تخصصی، با استفاده از ظرفیت بومی هر استان از مهم ترین وظایف مراکز توانمندسازی استانی است. در این مراکز، شرکتها میتوانند مسائل و مشکلات خود را با مشاوران بومی و متخصص به صورت حضوری و یا غیر حضوری مطرح کرده و از راهحلهای مناسب و دقیق، جهت رفع مشکلات و افزایش توانمندی شرکت خود بهرهمند شوند. همچنین جهت دریافت پاسخ برای مسایل شرکت در طول سال، خدمات مشاوره در ده زمینه قابل ارائه میباشد.
به طور کلی در حال حاضر این خدمات در تمام زمینه های تخصصی کسب و کار از جمله موارد زیر ارائه میشود:
1) دیجیتال مارکتینگ
2) بازاریابی و فروش
3) گمرک و واردات
4) بیمه تامین اجتماعی
5) حقوقی
6) بازرگانی بینالملل و صادرات
7) تامین مالی و سرمایه پذیری
8)منابع انسانی
9)مالیات
برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ ویژه شرکتها در سطح استان بستر بسیار مناسبی است تا شرکتها و هستههای فناور بتوانند مسائل، نقاط مورد ابهام و سوالات خود را در حضور سایر شرکتها مطرح کرده و از پیشنهادهای مشاوران خبره استفاده کنند.
در واقع این مراکز به صورت دائمی در هر استان مشغول به ارائه خدمات هستند و ارائه این خدمات برای شرکت ها رایگان است و هیچ هزینه ای بر عهده این شرکت ها نیست.
کارگزاری گیتی سپند با تکیه بر تجربه ارزیابی صدها شرکت دانش بنیان و ارایه مشاوره و همکاری با ده ها پارک علم و فناوری، شتابدهنده، شرکت و سازمان مختلف و دارا بودن بانک جامعی از مشاوران با تجربه و متخصص در حوزه های مختلف به خوبی با نیازهای شرکت ها آشنا است و در راستای ارایه بهترین پاسخ به این نیازها در مرکز توانمندسازی گام برمیدارد.
همچنین برای ارتباط مستقیم و نزدیک با کارشناسان مرکز توانمندسازی زنجان میتوانید در شبکه های مجازی اینستاگرام و تلگرام به آدرس زیر ما را دنبال کنید و نظرات و نیازهای خود را با ما در میان گذاشته و در کمترین زمان ممکن پاسخ دریافت کنید.
با توسعه فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانشبنیان، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به فکر شروع و توسعه کسب و کار افتاده و بسیاری از شرکت های نوپا نیز به فکر اخذ گرید دانشبنیان برای شرکت خود افتاده اند. ولی در اغلب اوقات دید و شناخت درستی از یک شرکت دانشبنیان و مزایای آن وجود ندارد و حتی بسیاری با روند اخذ این گرید نیز آشنا نبوده و به اشتباه تصور می کنند که یک شرکت دانشبنیان از ابتدای تأسیس به این صورت تأسیس میشود. در همین راستا یکی از مهمترین برنامههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالهای اخیر برگزاری نشستهای ترویجی آشنایی با فرایند ارزیابی دانشبنیان و همینطور حمایتهای معاونت از این شرکتها بوده است.
مهمترین هدف از برگزاری این نشستها در مرحله اول آشنایی شرکتها با فرایند ارزیابی یک شرکت و اخذ این مجوز بوده و در مرحله دوم آشنایی با حمایتهای صورت گرفته از این شرکتها است تا با شناخت و آگاهی کافی از همه این موارد، وارد این فرایند شوند.
با توجه به تغییرات و به روزرسانی مداوم آییننامه و فرایند ارزیابی شرکتهای دانشبنیان و همینطور توسعه حمایتهای مختلف از این شرکتها برگزاری مستمر این نشستها و اطلاع شرکتها و علاقمندان از آخرین تغییرات آن در اولین گام موضوعی ضروری است.
انواع تسهیلات و حمایت های قرض الحسنه و بلاعوض در راستای نمونه سازی، تجاریسازی، سرمایه در گردش و..، حمایت از سربازی نخبگان فناور در شرکت دانشبنیان، حمایت از استقرار شرکتها در مناطق مسکونی، انواع معافیتها همچون معافیت مالیاتی و گمرکی، حمایت آمادهسازی برای صادرات و اخذ استانداردها و مجوزهای لازم، کمک های بلاعوض برای شرکت در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی تنها بخشی از حمایتهای ۱۱۰ گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانش بنیان است که به صورت کلی و تیتروار در اکثر نشستها به آنها پرداخته میشود و بسیاری از این حمایتها نیز به صورت تخصصی و مجزا موضوع یکی از نشستها قرار میگیرد و تمامی ابعاد و شرایط استفاده از آن یا جزئیات مورد بررسی قرار میگیرد
اغلب شرکتهای دانشبنیان نوپا دارای تعداد محدودی نیروی انسانی متخصص هستند که هریک همزمان چندین وظیفه مختلف را برعهده دارند. از این رو ایجاد تمام این توانایی ها در افراد، حداقل در حدی که تا بلوغ سازمان و تفکیک کامل وظایف و تکمیل تیم، پاسخگوی نیاز سازمان باشد نیاز به برنامه مدون و کاملی برای آموزش دارد.
از مهمترین موضوعاتی که هر استارتاپ و شرکت خلاق و دانش بنیان فارغ از سایز و طول عمر خود به آن نیاز دارد میتوان به تأمین اجتماعی، مالیات، بازاریابی و فروش، منابع انسانی، مالکیت فکری، قانون کار، گمرک و انواع معافیتها اشاره کرد.
اغلب شرکتهای نوپا بیشتر بر روی مسائل فنی متمرکز هستند و علیرغم توانایی فنی بالا اغلب فرصت تدوین استراتژی و برنامهریزی آموزشی درست در سایر حوزهها را ندارند و به همین دلیل با گذشت زمان با مشکلات عدیده در سایر حوزهها مواجه میشوند. در خصوص بسیاری از این موضوعات اگر در ابتدای کار بررسی و برنامهریزی درست صورت نگیرد منجر به تحمیل هزینههای گزاف به سازمان و شکست آن خواهد شد، برای مثال توجه به مطالعه و سایز بازار قبل از شروع به توسعه تکنولوژي یکی از مهمترین مشکلات است که منجربه شکست بسیاری از تیمها میشود.
نیازهای آموزشی موضوعی است که فقط منحصر به شرکتهای نوپا نیست و با رشد شرکتها نیازها نیز متنوعتر و گستردهتر میشود، بستههای حمایتی ارائه شده از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نحوی طراحی شده است که پاسخگوی نیازهای تمامی شرکتهای نوپا و تولیدی در تمامی بخش های چرخه عمر آنها باشد. استفاده از این حمایتها بدون تحمیل هیچگونه هزینهای از تحمیل هزینههای بیشتر در آینده جلوگیری میکند.
حمایتهای ۱۱۰ گانه بسیار گسترده معاونت علمی و فناوری هریک می تواند به تفصیل موضوع یکی از ویبنارهای تخصصی باشد که بسته به تقاضا و نیاز متقاضیان، در بازههای زمانی مختلف در تقویم آموزشی مرکز توانمندسازی استان زنجان در شرکت گیی سپند قرار میگیرد.
شما نیز میتوانید نیازهای آموزشی و نظرات و تجارب خود از شرکت در دورههای گذشته را با ما و سایر شرکتها به اشتراک گذارید تا در راستای بهبود کیفیت و متناسب سازی تقویم آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
بسیاری از شرکتها در ابتدای کار به اکثر آموزشها احساس نیاز پیدا نمیکنند و به همین دلیل در کارگاهها، نشستها و وبینارهای مختلف شرکت نمیکنند تا زمانی که با مشکلات حاد و تحمیل هزینههای گزاف به سازمان خود مواجه شده و پی به اهمیت موضوع ببرند. مهمترین و پرتکرارترین موضوعاتی که اغلب شرکت ها مشکلات زیادی با آنها دارند عبارتند از تأمین اجتماعی، مالیات، گمرک، بازاریابی و فروش و … . ایدهآل ترین شرایط زمانی است که مؤسس یک شرکت با آگاهی کامل از نیازهای سازمان خود و مطالعه و مشاوره کافی اقدام به شروع کسب و کار نماید و در خلال کار نیز با آموزش مداوم و مشاوره کافی دانش و ساختار سازمان خود را به روز رسانی نماید. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکتهای دانشبنیان مختلف و علیالخصوص نوپا که با مشکلات عدیده مالی رو به رو هستند ساختاری را طراحی کرده است که بدون پرداخت هیچکونه هزینه از طرف شرکتها و با حمایت کامل از طرف معاونت، تمامی آموزشها و مشاورههای لازم در تمامی حوزهها همچون مالیات، تأمین اجتماعی، گمرک، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و …و در تمامی دوره عمر یک شرکت پوشش داده شود.
اما از آنجایی که بسیاری از شرکتها بدون آموزش کافی و آشنایی با فضای کسب و کار خود شروع به فعالیت میکنند، با مشکلات حادی رو به رو میشوند که در صورت عدم رفع فوری به خسارت های جبران ناپذیر منجر میشود. در این شرایط فرصت کافی برای آموزش و رفع مشکل وجود ندارد و شرکت نیاز به دریافت مشاوره ی فردی متخصص و با تجربه در آن حوزه دارد. هرچند استفاده از مشاوره در این شرایط همچون یک مسکن و به صورت موقتی مشکل را حل کرده و یا به تعویق میاندازد ولی در این شرایط راهکار دیگری وجود ندارد و بهتر است شرکت پس از حل مقطعی مشکل به فکر برنامهریزی و ایجاد برنامه مدون در راستای عدم تکرار چنین مشکلاتی در سازمان خود باشد. در این زمینهها نیز مشاورههای رایگان معاونت توسط مشاوران مجرب مرکز توانمندسازی کمک بزرگی برای شرکتها خواهد بود. اما توصیه ما این است همواره قبل از اینکه با بحران های بزرگ مواجه شوید از مشاورهها و آموزشهای تخصصی استفاده کنید و ساختار درستی برای سازمان خود ایجاد کنید.
برای دریافت خدمات مشاوره ای کسب و کار میتوانید با شماره 09120835019 تماس برقرار کرده یا به آیدی @gtsepand_admin در تلگرام پیام بدهید.
راهنمای دریافت خدمات مرکز توانمندسازی
مرحله اول:
متقاضیان دریافت خدمات مرکز توانمندسازی باید وارد سایت bizservices.ir شوند. سپس بر روی قسمت ورود کارگزار کلیک کرده و در صورت داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شوند. در صورت نداشتن نام کاربری و حساب کاربری در این سایت باید در قسمت ورود کارگزار بر روی ثبت نام شرکتها کلیک کرده و اطلاعات شرکت خود را وارد کنید و سپس نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید.
مرحله دوم:
پس از وارد شدن به حساب کاربری خود، به قسمت خدمات سپس مرکز شرکتهای دانش بنیان مراجعه کنید و از منو خدمت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
دقت کنید که در قسمت کارگزار حتما کارگزاری گیتی سپند خرم را انتخاب کنید.